Speeddate met Google Analytics

Op donderdag 20 juli 2017 had ik de kans om de bezoekers van Open Coffee* Haren een ‘speeddate’ met Google Analytics te geven.

Waarom deze presentatie?

Regelmatig worden mij basisvragen gesteld over wat Google Analytics is en waar men het voor kan gebruiken. Zo ook bij de Open Coffee bijeenkomsten. Zo ontstond het idee om een keer een presentatie hierover te verzorgen. Immers iedereen die een website heeft, heeft profijt met uitleg van de basisbeginselen (oftewel speeddate met Google Analytics). Een goed idee, maar tegelijkertijd een uitdaging voor mij.

  1. Omdat ik uit de comfortabele rol moet stappen van gastvrouw (aangezien ik mede-organisator ben van de maandelijkse Open Coffee Haren bijeenkomsten) en in de schoenen van presentator moet stappen.
  2. Omdat ik een complex systeem in ca 10-15 minuten moet uitleggen aan publiek met erg uiteenlopende kennis van Google Analytics.

Maar uitdagingen ga ik meestal niet uit de weg en zo ook deze keer niet. Daarom(M) dus deze presentatie.

Leuke ervaring!

Wat was het leuk om te doen en fijn om al die positieve reacties te krijgen! Tegelijkertijd ook een leerschool voor mezelf om kort en krachtig hierover te vertellen. Vooral de cases die ik bedacht had voor mijn presentatie met vragen als “Wat valt je hieraan op?” “Op basis van deze informatie waar zou jij online adverteren?” “Waar kun je click op deze SEO vermelding (google) terugvinden als sessie in Analytics?”, maakten de speeddate met Google Analytics interactief, leuk én bruikbaar – aldus bezoekers van de bijeenkomst.

Voor degenen die het gemist hebben (want helaas lukte de facebook livestream deze keer niet) en voor degenen die het rustig willen nakijken hieronder de belangrijkste dia’s op een rijtje.

Wat is Google Analytics?

“Google Analytics is een (gratis) dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven.

Het doel van deze dienst is om de websitebeheerder een duidelijk beeld te geven van onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.”

Waarom Google Analytics?

Aan de hand van de informatie krijg je:-inzicht in je online bezoeker en
-kun je website en
-inzet media kanalen optimaliseren, maar ook
-leren van je bezoeker en eventuele producten en diensten aanpassen.

Waar komt men vandaan: Audience

Vertelt iets over offline aspecten als Geografie, Demografie, Interesses, welke apparatuur (desktop, laptop, tablet, mobile) ze gebruiken, welke browser (chrome, explorer, safari) ze gebruiken enzovoort.

Waar komt men vandaan: Acquisition

Vertelt iets waar men online vandaan komt, via welke kanalen zijn ze op de website gekomen.

  • Social. Bijvoorbeeld facebook, linkedin, youtube. Dit kan organisch zijn, maar ook cpc (cost per click). Social cpc is bijvoorbeeld facebook advertentiecampagnes.
  • Organic. Via SEO vermeldingen op het search network (zoeknetwerk) zoals Google en Bing.
  • Paid. Via SEA vermeldingen op het search netwerk, zoals tekstadvertenties en shopping advertenties via Google Adwords en Bing Ads (cpc).
  • Display. Via SEA oftewel advertenties op display. Kan zowel tekstadvertenties als beeldadvertenties als videoadvertenties zijn.
  • Direct. Als men rechtstreeks naar de website gegaan is door het webadresin te tikken. Dus zonder tussenkomst van een link op het search network of elders.
  • Referral: Al het verkeer dat Googleniet kan plaatsen onder een van de andere kanalen. Dit kan somsook social media zijn (als Google het niet als zodanig herkent), vermeldingen op andere websites zoals startpagina.nl of eventueel een leverancier. En bij websites met online betalingsmogelijkheden ook bankbetalingspagina’s.

Wat doet men: Behavior

Hoe gedraagt men zich op de website welke pagina’s bekijken ze, in welke volgorde, hoe lang blijven ze op welke pagina, welke zoektermen gebruiken ze binnen de website, hoe lang duurt het voordat een pagina geladen wordt, etcetera. Dit soort gegevens is terug te vinden onder het kopje Behavior.

Wat doet men: Conversions

Wat zijn conversies? “Een voltooide activiteit op de website, die belangrijk is voor het bedrijf.”

Bijvoorbeeld ingevuld contactformulier, aanmelding nieuwsbrief, filmpje kijken, download of een aankoop. Dit kan gemeten worden via doelen en e-commerce (voor online reserveringen of aankoop producten)

Oftewel doorgaans belangrijke punten voor een bedrijf en dus ook belangrijk om de gaten te houden. Let wel conversies dienen ingesteld te worden en het goed instellen van conversies kan soms lastig zijn. Conversions zijn in Analytics zelf in te stellen, maar ook via tools als Google Tag Manager.

Vragen?

Heb je vragen over Google Analytics? In mijn blog en op DaaromM You Tube is tevens korte uitleg te vinden. Wil je meer weten of ook Speeddaten met Google Analytics? Neem dan contact op.

* Open Coffee bijeenkomsten vind je overal in Nederland en zijn openbare netwerkbijeenkomsten voor ondernemers en ondernemende mensen

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons