Soms krijg ik de vraag of SEO en/of SEA veel verschil maken voor een bedrijf. “Is SEO en SEA belangrijk voor mijn bedrijf?” JA is daarop mijn antwoord (en voor alle duidelijkheid niet omdat het om mijn business gaat, maar omdat ik dat geloof en dagelijks zie). Immers je kunt de mooiste producten en diensten hebben en ook een geweldige website om te zien. Maar dat wil niet zeggen dat jouw klanten jouw weten te vinden (online of offline). Het hebben van een website, winkel of bedrijf volstaat daar helaas niet mee. Als jouw doelgroep jou niet vindt, is dat zonde van jouw product/ dienst. Maar ook zonde van alle moeite die je in je bedrijf/ dienst/ product steekt. Gevonden worden door jouw potentiële klanten is dan ook essentieel.
Een ander verhaal is het als de zaken ‘gewoon lopen’ en dingen als vanzelfsprekend worden. We hebben dan de neiging om de waarde van verschillende onderdelen die daartoe bijdragen als het ware te vergeten. Het is ook logisch dat men zich soms afvraagt ‘heeft het allemaal zin’. Persoonlijk vind ik het goed dat men regelmatig nadenkt over wat ‘doe ik eigenlijk allemaal’. ‘Wat is nuttig’ en ‘waar kan ik mijn tijd en geld beter of juist beter niet aan besteden’. Ik kan van alles zeggen over hoe belangrijk SEO en SEA is, maar soms is het eerst zien, dan geloven.
SEO en SEA voor CampEropuit
De afgelopen maanden is voor mij een mooi voorbeeld van zien en geloven dat SEO en SEA werkt en daarmee inderdaad belangrijk is voor je bedrijf. Ik heb het over het bedrijf dat mijn man en ik begonnen zijn per 1 oktober 2024, namelijk CampEropuit, camperverhuur Haren.
Als je een bedrijf begint heb je ideeen, maak je plannen. Maar het is toch altijd afwachten hoe iets uitpakt. In dit geval hebben we de sprong gewaagd om te investeren in een camper voor camperverhuur. Een camper is niet goedkoop en het kost dan ook een aantal jaren om deze investering eruit te krijgen. We hadden daar vertrouwen in, maar spannend blijft het wel. In een eerder blog heb ik al geschreven hoe we dit project aangevlogen hebben.
In het najaar van 2024 ben ik druk bezig geweest met het bouwen van de website en de (online) marketing. En intussen wachten op de reserveringen. Voor alle duidelijkheid ook dit is niet iets van opzetten en klaar is kees. Het is een dynamisch proces dat om beheer en bijstellen vraagt. Intussen elke dag de mail, app, telefoon in de gaten houden in de hoop dat er snel reserveringen binnen komen. Aangezien wacht lang duurt 🙂, werd ik eerst wel een beetje zenuwachtig. Maar nu, 3 maanden later, kan ik zeggen. Het is gelukt! En achteraf gezien, ging het ook heel erg snel.
2025 = vol
De verhuuragenda van de camper zit namelijk vol zo goed als vol voor reeds heel 2025! Dat hadden we wel gedroomd, maar deze bezettingsgraad in het eerste jaar durfden we niet te hopen. En hadden we ook niet verwacht. Wat een heerlijk begin van een nieuwe onderneming. En niet alleen dat lukt wat je voor ogen hebt, maar ook dat het inderdaad leuk werk is. Leuke contacten met de huurders, mooie verhalen over aanstaande vakanties waar onze camper mee mag op avontuur. Nieuwe uitdagingen m.b.t. het regelen van zaken eromheen, enzovoort.)
Dit geslaagde begin van CampEropuit hadden we niet gered als we niet bewust met de vindbaarheid van CampEropuit bezig zijn. Dit is dan ook opnieuw een bewijs dat SEO en SEA belangrijk zijn voor een bedrijf.