• Slider Image

“Samen sta je sterk”

Samen sta je sterk is niet voor niets een gezegde. Het is namelijk waar. Ook bij online vindbaarheid. SEO (organische vindbaarheid) en SEA (betaalde vindbaarheid) versterken elkaar. Zonder goede SEO is de SEA minder effectief en vice versa. Maar het geldt ook binnen de disciplines zelf. Je hoeft niet te kiezen tussen Facebook adverteren en Google Ads. Je moet ze slim combineren voor een optimaal effect.

In deze blog 7 redenen en tips waarom Google Ads en Facebook advertising een perfect stel zijn

1. Maximaal bereik en merkbekendheid

De Reach en Brand awareness (Bereik en Merkbekendheid) campagnes bij Facebook adverteren geeft adverteerders de mogelijkheid om prospects te bereiken maar ook dat ze je merk blijven herinneren.

Met Google Ads kun je je doelgroep op andere momenten en op andere online platformen bereiken. Op Search (google.nl) op display (miljoenen andere website) op YouTube enzovoort. Ook de targeting kun je heel gericht instellen zodat het aansluit bij jouw wensen.

2. Doelgroepen op verschillende aankoopniveau’s

Als men op google.nl (Search) zoekt kun je heel gerichte zoektermen en keywords vinden. Deze mensen zijn in een verder stadium van aankoop doorgaans dan mensen op Facebook en Display. Dat wil niet zeggen dat deze laatste minder belangrijk zijn. Helemaal niet. Mensen doorlopen namelijk meerdere stappen voor een aankoop en het is belangrijk om bij het begin al in beeld te komen (bereik en merkbekendheid) en vervolgens de stappen te blijven volgen. De boodschap die je vertelt dient daar ook bij aan te sluiten. Zowel Facebook als Google heeft diverse mogelijkheden om specifieke doelgroepen met specifieke berichten te bereiken.

Meer over Google netwerken

3. Volg je prospects door de verschillende aankoopstappen

De traditionele marketingfunnel (aankoopstappen) bestaat uit Awareness (bekendheid), Consideration (erover nadenken), Conversion (aankoop). Bij facebook adverteren zie je deze stappen terug

Google heeft vergelijkbare opties bij de keuze van het opzetten van een campagnestrategie. Deze gaan echter nog een stapje verder. Een voorbeeld:

  1. Campagne op YouTube met als doel Brand Awareness en tegelijkertijd (lage CPM bod). Stel een doelgroep in voor de mensen die de video bekijken. – Reach
  2. Remarket het videopubliek met een aanbieding op Display en stel een doelgroep in voor degenen die gebruik maken van deze aanbieding. – Awareness
  3. Vervolgens remarket je op de aanbieding mensen met een nieuwe aanbieding of aanvullend product. – Conversion

Deze doelgroepen kun je ook gebruiken in je andere campagnes, waaruit je informatie kunt halen welke doelgroepen voor welke producten interessant zijn en welke niet zodat je je marketingbudget steeds efficiënter kunt inzetten.

4. Kwantitatieve en kwalitatieve leads

De resultaten met Facebook adverteren zijn erg verschillend. Het een en ander is afhankelijk van je producten en diensten en hoe slim je de advertentiecampagnes inzet. Als je dit slim doet en je hebt de juiste producten/ diensten dan geeft Facebook doorgaans een hogere conversieratio. Het voordeel van facebook hierin is dat je de aankoop in de facebook app kunt doen en bij Google je altijd via de website van de adverteerder moet gaan.

Echter zijn de Search campagnes van Google Ads nog altijd het meest effectief om de simpele redenen omdat men dan vaak specifiek op zoek is en dus al bereid tot een aankoop. Dit geldt helemaal voor de Shopping campagnes van Google. Dit zijn campagnes met product, merk en prijs. Je ziet wat je wilt, je kunt vergelijken en meteen aankopen.

De CPC kan echter in die campagne ook hoger liggen. Maar als je specifiek target heb je aan een kwalitatief goed, maar klein bereik voldoende waardoor je minder met hagel schiet. Of je nu 1000×0,10 cpc betaalt (kwantiteit) of 100×1,00 cpc (kwaliteit) de totale kosten blijven hetzelfde. Oftewel per saldo maakt het elkaar niet veel uit.

5. Consistentie in je branding, merkbekendheid, imago

Het is belangrijk dat je consistent ben ik je branding. Als mensen jouw advertentie op facebook gezien hebben en vervolgens bij het googlen jou ook weer tegenkomen is het belangrijk dat ze de link liggen. Dat ze het herkennen. De boodschap kan anders zijn (andere stap in de marketingfunnel) maar herkenning is belangrijk om de awareness te groeien.

6. Gebruik de informatie van wat je leert van je doelgroepen om de campagnes te optimaliseren

Zowel Facebook adverteren als Google Ads heeft legio aan mogelijkheden om te testen en van je campagnes te leren. Testen op het gebied van doelgroepen, plaatsingen, strategieën, landingspagina’s en meer. Gebruik dit om te leren en je marketing te optimaliseren.

7. Pas je doel aan op het kanaal

Zoals aangegeven heeft Facebook een lagere CPC maar de kwaliteit van is op Google weer beter. Afhankelijk van wat je wilt is Facebook bijvoorbeeld uitermate geschikt voor het opbouwen van je publiek en deze warm te houden en is Google geschikt voor de uiteindelijke conversie.

Opbrengsten

Tenslotte we hebben het veel over kosten gehad, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het gaat om de opbrengsten, de verhouding tussen kosten en opbrengsten. Immers als elke € 1 advertentiekosten € 20 winst (omzet-kosten) oplevert, dan besteed ik liever € 100 (met € 2.000 winst) dan € 10 (met € 200 winst) aan advertenties.

Dit artikel is geschreven op basis van het artikel 7 Reasons Google Ads and Facebook Ads Make the Perfect Pair van Wordstream.

Heb je vragen? Neem dan contact op of vul onderstaand contactformulier in.

Contact

Contactformulier

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons