• Slider Image

DaaromM Black Friday

#BlackFriday een term die we momenteel veel horen. Wat is Black Friday en waarom?

Wat is Black Friday

Oorspronkelijk komt Black Friday uit de Verenigde Staten, Philidelphia om precies te zijn. In de jaren ’60 werd deze term voor het eerst gebruikt in verband met de enorme verkeersdrukte die men waarnam op de dag na Thanksgiving (4e donderdag van november). Op de vrijdag erna is men namelijk veelal vrij en daarmee uitermate geschikt voor de kerstinkopen. Vandaar de drukte op deze dag.

Waarom Black Friday

Niet alleen in het verkeer was (is) het druk. Ook blijkt de omzet van winkels die dag te pieken. En hoe haal je het optimale uit de situatie? Door leuke aanbiedingen te hebben. Op die manier trek je niet alleen meer mensen naar je winkel maar kun je ook gemiddeld meer per klant verkopen. Voorbeeld: Is een klant op zoek naar die ene leuke spijkerbroek, dan kun je nu voor weinig extra er ook nog eens die leuke riem erbij doen. #DaaromM #Black_Friday.

Black Friday in Nederland

Ondanks dat Nederland geen Thanksgiving in de traditie heeft en onze feestdagen wat meer verspreid zijn door Sinterklaas en Kerst is het fenomeen ook in Nederland inmiddels een feit. Hieronder een grafiek met de zoekterm Black Friday op google (in relatieve getallen). Je ziet een duidelijke groei vanaf 2014.

Google Trends

Overigens is het tegenwoordig ook niet meer 1 dag, maar vaak een heel weekend of zelfs een hele week Black Friday.

Waar zoekt men op?

Er zijn natuurlijk een legio aan zoektermen die men gebruikt. In onderstaande tabel de top 5 van afgelopen 12 maanden.

Google Trends

In de rechterkolom zijn de getallen relatief met 100 als max. In de linkerkolom zie je gerelateerde topics inlcusief de groei. Opvallend vind ik dat in de top 5 voornamelijk elektronisch artikelen gerelateerde topics staan. JBL zelfs met een groei van 800%.

Black Friday voor jou als ondernemer

Wel of niet meedoen aan Black Friday is voor veel ondernemers een vraag. Persoonlijk vind ik het met name interessant indien jij iets verkoopt waar men rond de feestdagen interesse in kan hebben of aandacht voor wilt vragen. Vaak zijn dit producten voor consumenten, maar het kunnen ook relatiegeschenken zijn of wellicht een cadeautje voor personeel (bijvoorbeeld chocoladeletters voor Sinterklaas). Om ideeen op te doen voor eventuele acties voor de komende feestdagen, deel ik hierbij een ouder blog uit 2018 over artikelen die men veelal als cadeau koopt en artikelen die men graag wil hebben. Ondanks dat we 3 jaar verder zijn, gaat het in grote lijnen nog steeds op.

Wil jij eens van gedachten wisselen over of je een actie wilt doen voor de feestdagen of misschien juist niet maar op een ander moment? Neem dan gerust contact op, ik denk graag met je mee.

Contact

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons