• Slider Image

15 “Things you need to know” voor het schrijven van een Persbericht

Als bedrijf of organisatie wil je graag free publicity. Een goede methode hiervoor is onder andere het versturen van persberichten. Echter journalisten worden overspoeld met persberichten. Om niet in de grote stapel of de prullenmand te verdwijnen, bijgaand enkele do’s en don’ts voor het schrijven en versturen van een persbericht.

Do’s

1. Nieuwswaarde: de redactie/ journalist moet van mening zijn dat zijn lezers het interessant vinden.

2. De informatie dient ‘afrolbaar’ te zijn. Dat wil zeggen het belangrijkste bovenaan en het minst belangrijke onderaan. Zodat als men een gedeelte leest, het belangrijkste gezien hebben. Oftewel in de eerste alinea het Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe (5xW en H).

3. Het is geen reclameboodschap er moet informatieve waarde in zitten.

4. Schrijven is schrappen. Persbericht mag niet langer dan een A4 zijn en liever korter.

5. Schrijf in de actieve vorm. Dat wil zeggen geen ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’.

6. Wees creatief in woordgebruik en voorkom zo herhaling van woorden.

7. Een combinatie van zakelijke informatie en persoonlijke inbreng maakt het verhaal vaak iets levendiger. Dit kan door bijvoorbeeld citaten van een betrokken persoon te noteren. Maar kijk uit, niet teveel quotes noemen dan verliest het verhaal objectiviteit en is het niet meer interessant voor de journalist.

8. Verstuur een persbericht op naam van een journalist als je hem kent.

9. Een journalist heeft vaak weinig tijd. Zorg er daarom voor het persbericht ‘uitgaveklaar’ is, dat hij er dus weinig meer aan hoeft te doen. Als het ware alleen maar hoeft te knippen en plakken in de uitgave.

10. Stuur beeldmateriaal of rapportages als bijlage mee.

 

Don’ts

11. Foute Titel: Het onderwerp moet interessant zijn voor een journalist. Bijvoorbeeld een evenement als een gala is op zichzelf niet interessant voor de journalist, maar dat het gala georganiseerd wordt omdat er een prijs uitgereikt wordt wél.

12. Teasers in de titel: Kristien Vermoesen noemt op haar site het voorbeeld ‘We zijn smeuïg, lekker en warm’. Vermoedelijk wilde de afzender aangeven dat ze iets heel lekkers aan eten hebben, maar dat is niet direct op te maken uit de titel, die is is op meerdere manieren uit te leggen (en niet altijd de manier waarop een bedrijf uitgelegd wenst te worden).

13. Te commercieel: Een journalist wil niet gezien worden als een uithangbord voor een bedrijf of merk, zij willen nieuws brengen in hun artikelen. Voor pure reclame dient over het algemeen betaald te worden en daar hebben de meeste media aparte verkoop- (advertentie)afdelingen voor.

14. Journalist op eigen manier benaderen. Schrijf journalisten niet op dezelfde manier aan als uw zakenrelaties, het zijn twee aparte doelgroepen. Als u iets organiseert waarbij u zowel zakenrelaties als journalisten uitnodigt, benader elke doelgroep op die manier die voor hen het meest interessant is. Een zakenrelatie wil bijvoorbeeld graag netwerken, aanwezigheid van belangrijke personen kan dan een lokker zijn. Voor journalisten is het meer de reden waarom u iets organiseert, bijvoorbeeld omdat u net uw productaanbod uitgebreid hebt.

15. Stuur niet te zware bestanden mee. Indien je dit wel beschikbaar wilt stellen, kun je het beste bij ‘noot voor de redactie’ een zin zetten als ‘volledig bestand/ afbeelding in hoge resolutie op te vragen bij ….’.

 
Er zijn diverse sites met tips voor het schrijven en versturen van persberichten. Hieronder enkele voorbeelden die onder andere gebruikt zijn voor het maken van bovenstaand overzicht.

www.vvzc.be/documents/AdRem2010-1-helpdejournalist.pdf
www.freepublicity.nu/persbericht-voorbeeld.php?c=1
www.mkbservicedesk.nl/593/hoe-schrijf-persbericht.htm
www.finn.be/en/node/41

Contactformulier

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons