• Slider Image

Relatiegeschenken

December is traditiegetrouw een maand waarin veel bedrijven relatiegeschenken (kerstgeschenken) uitdelen aan hun klanten. Ik zelf geef ook elk jaar relatiegeschenken weg. Waarom een relatiegeschenk geven en wat en wanneer? Iedere ondernemer heeft daar zijn eigen keuzes in en soms zijn die keuzes lastig. In dit artikel vertel ik mijn visie hierop.

Waarom een DaaromM Relatiegeschenk?

  • Omdat ik het als een waardering zie richting mijn zakelijke relaties voor de leuke contacten.
  • Omdat mijn bedrijf via een geschenk nog eens extra onder de aandacht komt bij mijn klanten.
  • Omdat het, afhankelijk van het soort cadeau en het gebruik, meer exposure kan geven van DaaromM bij relaties van mijn relaties.
  • Omdat ik het zoveel mogelijk persoonlijk langs breng en op die manier ook een contactmoment is waardoor ik mijn relatie en het bedrijf iets beter leer kennen en v.v.

Wat als relatiegeschenk?

Er zijn een aantal wensen die ik heb

  • Men gebruikt het vaak of ziet het vaak of het komt ergens te liggen/ staan weer diverse mensen (potentiele klanten) het kunnen zien (exposure)
  • Een beetje origineel (zodat het opvalt en niet wegvalt tussen de vele andere zaken)
  • Als het lukt koop ik in bij een lokale ondernemer of een klant.
  • Ook probeer ik rekening te houden met fairtrade, milieu en gezondheid en dergelijke zaken.
  • Het moet redelijk goed te versturen zijn per post voor de enkele klanten waar ik het niet persoonlijk naartoe breng (dat is iets waar ik achter ben gekomen in de praktijk na mijn eerste relatiegeschenk 😄)

Wanneer?

Persoonlijk probeer ik de drukte van de kerstrelatiegeschenken te voorkomen door óf ervoor óf erna mijn geschenken te verspreiden*. Op die manier verdwijn je niet zo snel op de grote hoop en heeft het cadeau meer aandachtswaarde. Daarnaast ben ik persoonlijk wel trots op onze Sinterklaastraditie en gebruik ik dat soms voor mijn geschenkideeën. Dan deel ik het dus ook uit vóór Sinterklaas (en dus voor de kerstdrukte).

Voor wie?

Over het algemeen is bij mij het criterium elke klant waarbij ik het jaar omzet heb gehad inclusief relaties waar ik veel mee te maken heb. Het e.e.a. is ook afhankelijk van de kosten en de opties in aantallen die je kunt bestellen van het relatiegeschenk.

Kosten

Dat vind ik een moeilijk punt. Het enige advies dat ik daarin kan geven is om er een post in je budget voor op te nemen. Maar hoe groot?

Hoe kun je de de waardering voor de zakelijke relatie in geld uitdrukken? Wanneer is iets € 5 waard en wanneer € 50? Wil je verschil maken in kleine en grote klanten? Wil je het überhaupt in geld uitdrukken? Helaas kan ik hier geen pasklaar antwoord op geven. Dit verschilt per bedrijf per relatie en voor mij ook per soort geschenk.

DaaromM Relatiegeschenk

In het begin noemde ik al een aantal redenen waarom een relatiegeschenk. Echter is er voor mij persoonlijk nog een reden waarom. Ik vind het #LEUK!

Leuk om elke keer weer iets te bedenken, leuk dat ik daar positieve reacties op krijg en het gewaardeerd wordt, leuk om de mensen te kunnen verrassen, leuk om bij diverse bedrijven langs te gaan.

Ik doe mijn werk graag omdat ik het leuk vind én vanwege de vele fijne contacten. Daarom(m) een relatiegeschenk!

*Uiteraard kan het ook in een geheel andere periode, bijvoorbeeld de zomer. Tot nu toe heb ik dat nog niet gedaan (maar wie weet komt dat nog een keer).

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons