• Slider Image

Wat te doen met mail ‘Je bent niet vindbaar’?

Krijg jij ze ook? Mailtjes in het Nederlands of Engels met de strekking ‘je bent niet vindbaar’? Regelmatig zie ik deze mailtjes in mijn eigen mailbox maar ook bij klanten. Wat doe jij hiermee en hoe ga je ermee om?

Tip 1: Bekijk de afzender van de mail

Belangrijk is om te weten dat niet alle mailtjes serieus zijn. Het mailadres van de afzender is regelmatig erg bijzonder met bijvoorbeeld getallen erin of het domein (achter @) is geen bedrijf. Ook @aol.com @yahoo.com @gmail.com @outlook.com e.d. geven aan dat het mogelijk geen bedrijven zijn. Dit zijn namelijk servers/ domeinen waar je e-mail adressen kunt aanvragen. Heb je een dergelijke mail ontvangen dan dien je tevens voorzichtig te zijn met het klikken op eventuele links in de mail.

Tip 2: In welke taal is de mail geschreven?

Indien de mail in een andere taal is dan je website, dan kun je je afvragen in hoeverre zij jouw vindbaarheid kunnen beoordelen. Bijvoorbeeld jouw website is in het Nederlands en de mail is in het Engels. Kennis van Nederlands is dan wel handig voor de beoordeling van je vindbaarheid. Als ze Nederlands beheersen, waarom is de mail dan in het Engels?

Het komt regelmatig voor dat men de website niet eens bekeken heeft. Er wordt een mail gestuurd naar diverse adressen in de hoop dat er enkelen zijn die contact met hen opnemen.

Tip 3: 100% score op online vindbaarheid kan men niet garanderen

Heb je de herkomst van de mail gecheckt en komt het van een serieus bedrijf, dan is het ook interessant om te kijken hoe het met de vindbaarheid van dat bedrijf is. Mijn ervaring is dat deze vaak ook niet optimaal is. Dat wil overigens niet zeggen dat men niet weet maar men over praat. Het geeft alleen maar aan dat een 100% score met betrekking tot online vindbaarheid voor de meeste bedrijven een utopie is. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • het algoritme van zoekmachines verandert regelmatig waardoor er schommelingen zitten in de online vindbaarheid
  • je concollega’s zitten vaak niet stil waardoor hun vindbaarheid t.o.v. die van jou varieert
  • iedereen moet keuzes maken. Keuzes door tijdgebrek, door capaciteitstekort, a.h.v. kosten-baten analyse, enzovoort. Maar soms ook de boodschap.

Bijvoorbeeld worden op dit moment tekst van ca 300 woorden geadviseerd per pagina. Echter misschien kun jij alles wel vertellen in minder woorden. Moet je er dan maar tekst bij verzinnen? Nee, niet doen! Moet je dan teksten met verschillende onderwerpen samenvoegen? Nee, niet doen! Dit gaat ten koste van je klantervaring, de helderheid van je boodschap en/of je navigatie op de website. En dat is doorgaans ‘erger’ dan te weinig woorden (dat is namelijk slechts een indicatie).

Tip 4: Check zelf je vindbaarheid

Ondanks dat de mailtjes regelmatig niet serieus genomen hoeven te worden, is het verstandig om je eigen vindbaarheid regelmatig te checken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, omdat jouw browsegeschiedenis effect heeft op de resultaten als je googled. Om je eigen vindbaarheid te checken kun je een aantal dingen doen.

  • Ga via instellingen van je browser (vaak aan de rechterkant van je werkbalk) naar een incognitobrowser. Op die manier zoek je ‘anoniem’ en wordt je historie dus niet meegenomen. Vervolgens typ je diverse voor jou relevantie zoektermen in en kijk je of je er tussen staat. Denk hierbij niet alleen aan je bedrijfsnaam, maar ook aan zoektermen waar je klanten op kunnen zoeken.
  • Vraag eventueel familie of vrienden hetzelfde te doen.
  • Heb je Google Analytics, bekijk dan het verkeer dat op je website komt en hoe ze op je website komen. Indien je niet adverteert via Google of Bing komt doorgaans het meeste verkeer organisch binnen. Is dat bij jou niet, dan is het optimaliseren van je (SEO) vindbaarheid inderdaad een optie.
  • Heb je Google Search Console, bekijk dan welke zoektermen welke posities hebben. Hoe lager het getal hoe beter de positie. Het is lastig te zeggen wat goed is omdat dit erg afhangt van de zoekterm. Maar om een indicatie te geven, een gemiddelde positie in de top 10 bij de belangrijkste zoektermen is goed. Ook kun je vergelijkingen maken tussen de posities van diverse zoektermen onderling om een idee te krijgen.

Tip 5: Laat je online vindbaarheid (gratis) checken

Vind je het zelf lastig om je vindbaarheid te checken of twijfel je of je er iets aan moet doen/ wat je eraan kunt doen? Dan kun je ook altijd een gratis quickscan online vindbaarheid aanvragen via het formulier hieronder.

Wil je meer weten over online vindbaarheid en optimalisatie tips? Kijk dan ook op de DaaromM YouTube kanaal naar de vlogs over online vindbaarheid (5 korte filmpjes) en SEO optimalisatie (11 korte filmjes)

Aanvraagformulier Quickscan Online Vindbaarheid

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons