• Slider Image

Het effect van Covid-19 op online adverteren

Het is niet te ontkennen. Het Covid-19 virus heeft ook effect op online adverteren (net als op bijna alle andere dingen in de wereld). Zowel in negatieve- als positieve zin. Wordstream schreef er een blog over. De resultaten zijn weliswaar gebaseerd op Amerika, maar gelden voor een groot deel ook voor Nederland. Er worden 3 varianten besproken

  • 7 branches met verbeterde zoekvolumes en prestaties
  • 7 branches met gemengde resultaten
  • 7 branches die het zwaarst getroffen zijn/ worden.

Hieronder de belangrijkste punten weergegeven.

7 branches met verbeterde zoekvolumes en prestaties tijdens Covid-19

Non-profit en goede doelen

  • 10% groei in advertentievertoningen (impressions)
  • 23% groei in advertentieconversies
  • 20% groei in conversieratio


Gezondheid en medische wereld

Er wordt nu veel meer online gezocht naar informatie om onszelf en onze gemeenschap te beschermen. Er wordt meer online verkocht en vooral pijnstillers en vitaminen en dergelijk zijn in trek. In de grafiek hieronder wordt de groei weergegeven van online adverteren (kliks op advertenties en uiteindelijke conversies). De conversieratio is met bijna 50% gestegen voor pharmaceuticals!

Business management

Omdat online werken nu veel belangrijk is geworden is er een groei te zien in kantoorbenodigdheden. Naar is een groei van 35% te zien in clicks en 41% groei conversieratio.

Ook de verpakkingsindustrie heeft met groei te maken, daar is een verdubbeling van het aantal conversies!

Financiële wereld

Online adverteren in de financiele wereld brengt over het algemeen redelijk hoge CPC’s met zich mee. Op zich is dat ook niet erg, mits het product/ de dienst die men aanschaft dit ook op brengt. Het Covid-19 virus heeft echter voor verrassingen gezorgd. De CPC is gedeeld en tegelijk bij de meeste markten een verbeterde CTR

Beauty en persoonlijke verzorging

Wellicht niet verrassend in deze categorie is de groei vooral op het gebied van handhygiene en zelfverzorging. Ondanks de groeiende vraag zijn de CPC’s gedaald. Oftewel een klik op een advertentie is goedkoper geworden.

On-demand media

Er wordt meer entertainment in huis gehaald (bekend voorbeeld: Netflix)

Ansichtkaarten, cadeautjes en bloemen

Gelukkig blijken wij in deze tijden ook sociaal te zijn en denkt men aan elkaar. Er worden weer meer kaartjes verzonden (15% meer conversies) , er is meer vraag naar cadeaupakketjes (30% groei) en bloemenbezorging (43%).

7 Branches met gemengde resultaten tijdens Covid-19

Vastgoed

Deze markt blijft op veel punten stabiel op enkele gebieden vinden echter verschuivingen plaats

  • Projectontwikkeling en bouwprojecten afname in zoekresultaten van respectievelijk 53% en 7 %. NB. Deze markt is in Amerika heel anders dan in Nederland, waardoor deze gegevens niet 1-op-1 overgenomen kunnen worden. Echter van Nederland heb ik nog te weinig data kunnen vinden om hier iets over te zeggen.
  • Home improvement. Overall zijn de cijfers stabiel maar onderling zitten er grote verschillen.
  • Huisinrichting. Lijkt ook redelijk stabiel. Kleinere aanschaffen als bedlinnen, huishoudapparatuur tonen zelfs een lichte groei in conversies.
  • Autoindustrie. Er is een daling te zien, maar dat is gedeeltelijk ook toe te kennen aan het seizoen. Tegelijkertijd vindt er een onderlinge verschuiving plaats. In de tabel hieronder zijn deze weergegeven.
  • Retail. De offline winkels hebben het zwaar, maar degenen die online verkopen zien een groei. Amazone schijnt zelfs hun budget verlaagd te hebben, waardoor de CPC’s ook delen en dus de ROAS (Return On Ad Spend) verbeterd. Ook daarvan hieronder een grafiek
  • Werkgelegenheid en opleiding. Er is veel groei naar online mogelijkheden voor opleidingen. Er is een kleine groei te zien in betaalde zoekvolumes naar nieuwe carieremogelijkheden, maar dit is nog niet significant en kunnen dus nog geen conclusies uitgetrokken worden.
  • Juridische dienstverlening. Er lijkt een kleine daling (5%) te zijn in conversieratio’s. Echter lijkt het er ook op dat het verschuift naar telefoonverkeer. Belangrijk is daarom om te checken of de openingstijden van de website, in je advertenties op je social media nog up-to-date zijn.

7 Branches die het meest te verduren hebben van Covid-19

Toerisme

Zit je in deze branche dan is het goed om te kijken waar je wel en niet op gevonden wilt worden. Check je negative keywords en vul deze aan. Geef nu meer aandacht bijvoorbeeld aan annulerings- of verzekeringsmogelijkheden. Ook image building kan nu belangrijk zijn. Niet om reizen te verkopen maar te laten zien waar jullie voor staan en als men een reis wil/ kan boeken weten met wat voor bedrijf ze te maken hebben.

Horeca

Deze branche heeft het zwaar te verduren met de verplichte sluiting. Gelukkig mag men (op dit moment) wel afhalen en bezorgen – en is online vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de website erg belangrijk – maar dat is een schrale troost voor velen.

Entertainment

Ik kan wel schrijven over de afname van zoekvolumes hierin, maar feit er geen concerten/ publiek optredens enzovoort mogen plaatsvinden. Een groot probleem voor artiesten maar ook ook voor theaters, musea enzovoort. Mooi is wel om te zien dat diverse artiesten nu online optredens doen.

Conferenties

Hiervoor geldt hetzelfde als bij entertainment.

Sport en fitness

Er zijn (bijna) geen trainingen en wedstrijden meer. Funest voor zowel de amateursporters als de wedstrijdsporters. Behalve dat is het nu voor een ieder nog meer een uitdaging om fit te blijven, terwijl we ook meer thuis (moeten) blijven. Diverse clubs en bonden zijn begonnen met online trainingen, challenges en tips. Mooi om de creativiteit hierin te zien.

Uit de grafiek hieronder is de afname in conversies te zien voor ‘traditionele’ sportitems en de groei voor (online) sportprogramma’s en dergelijke.

Bouw

Diverse grote bouwprojecten liggen stil en dat is te merken. Nogmaals opgemerkt dat de data vanuit de Amerikaanse markt komt en deze markt is niet geheel te vergelijken met de Nederlandse markt. Maar ook in Nederland heeft de Bouw het nu zwaar.

Industrie

De cpc’s in deze markt zijn gestegen, de conversieratio’s gedaald evenals de zoekvolumes

Tot slot

Ik wens iedereen in deze roerige tijden veel gezondheid, geluk en wijsheid. Let op je online resultaten maar let ook op elkaar!

Ongeveer een week geleden schreef ik het blog Help mijn merknaam is door iets anders in het nieuws n.a.v. de ontwikkelingen rondom Corona en het effect dat dat heeft op de diverse bedrijven die Corona (kroon) in hun naam hebben. Niet wetende dat er zo snel zoveel zou gebeuren in Nederland….

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons

1 comments on “Het effect van Covid-19 op online adverteren”

  1. Pingback: Help mijn merknaam is in het nieuws - DaaromM! zoekgedrag

Comments are closed.