• Slider Image

Online vindbaar

Wat bepaalt online vindbaarheid?

De SEA en de SEO maken samen dat je online vindbaar bent. SEO = Search Engine Optimization en SEA = Search Engine Advertising. Adverteren op zoekmachines noemt men SEA. SEO wordt in de volksmond ook wel ‘gratis vindbaarheid’ genoemd en SEA ‘betaalde vindbaarheid’. Er zijn diverse zoekmachines zoals Yahoo, Bing, Ask, maar de meest bekende en gebruikte in Nederland is Google. Bing staat op nummer 2. SEA kan middels tools als Google Ads en Bing Ads. SEO wordt bepaald door de klantvriendelijkheid van de website, content marketing en (strategisch) social media gebruik. Beide vermeldingen zijn te vinden op zoekmachines als google.nl, bing.nl, ask.nl etcetera. De SEA is te herkennen aan ‘Adv’ bij de zoekresultaten bovenaan en onderaan. In de online marketing wordt veel gebruikt gemaakt van termen. Hieronder kort uitleg van de belangrijkste termen.

Quickscan Online vindbaarheid
  • CPC = cost per click: de kosten die je betaalt als men op een advertentie/ vermelding klikt
  • CPV = cost per view: de kosten voor een vertoning van een filmpje
  • Impressions: aantal vertoningen van een advertentie
  • Click: als er, na een vertoning, ook daadwerkelijk op een advertentie geklikt wordt
  • CTR = clickthroughrate: doorklikratio, dat wil zeggen de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken.
  • Conversions = behaald doel, dit kan een aankoop zijn, een ingevuld contactformulier of een filmpje bekeken etcetera.

Hoe werkt online vindbaar met Google Ads en Bing Ads?

Voorbeeld: Iemand is op zoek naar een autoverzekering. Hij gaat googlen om zich te oriënteren. Terwijl hij googled krijgt hij zowel SEA als SEO vermeldingen te zien. Hij klikt op de SEA en komt op de website, krijgt een idee en gaat verder met oriënteren op andere websites. Een dag later zoekt hij weer en ziet hij opnieuw diverse SEA en SEO vermeldingen en klikt op andere vermeldingen dan de dag ervoor omdat hij nog niet klaar was met oriënteren. Met deze informatie gaat hij er rustig een paar dagen over nadenken, thuis bespreken enzovoort om tenslotte te beslissen welke aanbieder hij wil contacteren. Hij gaat opnieuw googlen, klikt nu op de SEO vermelding en boekt online zijn autoverzekering. In dit aankoopproces zijn de cijfers voor deze klant:

  • Impressions: 3
  • Clicks: 1
  • CTR: 33%
  • CPC: is niets over te zeggen (hieronder volgt daar meer informatie over)
  • CPV: nvt
  • Conversions: 1

Hoe duur is een click (CPC)?

Dit is afhankelijk van de landingspagina, de advertentietekst, de zoekterm, de campagne instelling en de brancheconcurrentie. Zoals je ziet veel variabelen. Dit komt omdat de CPC gebaseerd is op een veilingsysteem

Online adverteren via zoekmachines gaat van het basisprincipe uit dat de klant (bijvoorbeeld degene die zoekt op www.google.nl) zo goed en makkelijk mogelijk vindt wat hij zoekt. Voor elke zoekterm vindt er een veiling plaats en op de veiling wordt er gekeken welke advertenties aansluiten met de zoekwoorden bij wat de klant intypt. Vervolgens wordt er gekeken wat is de kwaliteitsscore en wat is men bereid te betalen, daar komt dan een getal uit die bepaald of je bovenaan, onderaan of op een volgende pagina zichtbaar bent. Als de zoekwoorden aansluiten bij de advertentie en bij de landingspagina dan is de kwaliteitsscore hoger waardoor een lager bod mogelijk is voor het plaatsen van een advertentie.

Oftewel er zijn 4 belangrijke componenten die bepalen of een advertentie getoond worden.

  1. Zoekwoorden
  2. Advertentie
  3. Landingspagina
  4. Max CPC (=Cost Per Click) bod – let wel indien het max CPC bijvoorbeeld € 1,00 is maar die van de concurrenten, met een gelijke kwaliteitsscore, € 0,75. Dan betaalt de adverteerder slechts € 0,76 voor een klik. M.a.w. de adverteerder betaalt niet meer dan nodig is om zijn advertentie te tonen.

Als er vervolgens op de advertentie geklikt wordt, kan men ervan uitgaan dat men ook geïnteresseerd is in het product/dienst/site en dat wordt dan ook door Google of Bing in rekening gebracht. Oftewel de adverteerder betaalt alleen als men op de advertentie klikt en niet voor het tonen ervan.

Search en Display

Men maakt onderscheid in Search network en Display network. Search network zijn alle zoekpagina’s aangesloten bij Google, als google.nl en google.com. Hierop zijn tekstadvertenties te zijn. Display network is een netwerk van miljoenen sites gelieerd aan Google, bekende voorbeelden zijn YouTube, Blogger, G-mail, maar ook Marktplaats, Mobile apps etcetera. De advertenties kunnen dan afbeeldingen hebben of zelfs video. Afhankelijk van het doel van adverteren en de doelgroep wordt de keuze voor het netwerk per campagne gemaakt.

Het prettige van adverteren op zoekmachines als Google en Bing is dat er geen minimum bedrag is en dat je het elk moment kunt bijstellen of stopzetten.

Hoe online vindbaar is jouw bedrijf?

DaaromM is Google en Bing gecertificeerd.
Contact