Style Selector
Layout Style
Boxed Background Patterns
Boxed Background Images
Color Scheme
  • Slider Image

Online marketing 2021

Voordat ik wat vertel over de voorspellingen online marketing 2021, is het goed om kort terug te blikken op online marketing in 2020.

Online marketing 2020

Het zal voor niemand een verbazing zijn dat Corona ook in online marketing een hele belangrijke rol heeft gespeeld en nog speelt. Corona heeft invloed op zorg, economie, psychologie, sociologie, milieu en eigenlijk alles in ons leven en dus ook online marketing.

Zo is de ontwikkeling van online verkoop nog sneller verlopen dan verwacht. Door maatregelen moest men meer online regelen en kopen. Bedrijven zijn hier op ingesprongen door producten en diensten versneld online aan te bieden soms in de meest creatieve vorm. Het aantal bezoeken aan nieuwssites is skyhigh gegaan, door corona maar ook door zaken als Black Lives Matter beweging en de (bijzondere) Amerikaanse verkiezingen. Verder zijn de ontwikkelingen die al een paar jaar gaande zijn, zoals meer mobiel en zoekopdrachten op Waarom nog verder gegroeid.

Google in 2020

Google is continu in beweging en voert elk jaar duizenden veranderingen door. De belangrijkste veranderingen van Google in 2020 waren:

  • De BERT-update (Bidirectional Encoder Representation from Transformers). Een mooi woord wat er ongeveer op neer komt dat de context rondom zoektermen beter geduid kunnen worden om zo vraag en aanbod nog beter op elkaar te kunnen aansluiten.
  • Structured Data is nog belangrijker geworden
  • Google Shopping organic. Dat wil zeggen dat je nu ook organische vermeldingen (niet advertenties) kunt krijgen in Google Shopping. Google zag een groeiende concurrentie op dit gebied van Amazon en lijkt hiermee de concurrentie willen aan te gaan/ voor te blijven.

Online marketing 2021

Wat zijn de plannen voor online marketing in 2021? Wat kunnen we verwachten en zijn de voorspellingen?

Automatisering, machine learning en artificial intelligence (AI)

Deze punten zijn al een aantal jaren in beweging en worden nog belangrijker in 2021. AI kan sneller analyseren dan de mens dat kan en daarmee veel tijd en werk besparen. Wanneer is het zover dat de machine het van de mens wint en de mens controle kwijt is? Dat weet ik niet, maar volgens deskundigen voorlopig (gelukkig) nog niet. De machines kunnen veel en worden steeds slimmer ja, maar het is nog altijd de mens die aan de knoppen moet draaien. Echter in plaats van bijvoorbeeld duizenden knoppen worden het nu honderden knoppen.

Voice

Ook voice zoekopdrachten is iets wat al een tijdje in een stijgende lijn zit en dit zal verder doortrekken. Belangrijk daarbij om te weten is dat voice zoekopdrachten vaak langer zijn dan zoekopdrachten die ingetypt worden. Simpelweg omdat we sneller spreken dan typen. Als marketeer kun je hier slim mee omgaan in de SEO en SEA. Google springt op deze vraag in met Google Home (Assistent). Om een idee te geven, er zijn inmiddels

  • 500 miljoen gebruikers van Google Assistent
  • 1 miljard devices met Google Assistent
  • in 90 landen beschikbaar en in 30 talen
  • 55% van de tieners gebruiken het dagelijks!

Video advertising

Dit blijft een groeiende markt binnen het online advertising. Google breidt zijn aanbod hier dan ook conitinu in uit. De bumperads van 6 seconden zijn bijvoorbeeld populair.

Social e-commerce

Online marketing is uiteraard meer dan search engine (google, bing/ microsoft). Ook social media speelt een belangrijke rol. Diverse social media kanalen hebben hun mogelijkheden uitgebreid voor shopping via hun kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok.

Visual Search

Een interessante nieuwe trend is de visual search, zoals Lens. Hiermee kun je een foto uploaden en meer informatie krijgen over een product via die foto.

Globalisering

Dit is geen nieuwe trend, maar blijft onverminderd belangrijk. De verwachting is dat de rol van China steeds belangrijker wordt. Zij hebben een steeds groter marktaandeel met onder andere Alibaba, WeChat en WeChat Work.

Adviezen online marketing 2021

Uit de hierboven genoemde trends kan iedere marketeer voor zichzelf een aantal aandachts- en actiepunten opstellen. Echter zijn er ook nog een aantal adviezen die ik apart wil benoemen.

  • Bij het opstellen van marketingbudgetten en doelen is het goed om rekening te houden met LifeTimeValue. Een klant is voor veel bedrijven meer dan 1 verkoop. Kosten per verkoop zijn goede graadmeters. Echter als je de lifetimevalue meeneemt, oftewel de verkopen in een aantal jaren dat een klant bij je koopt komen er hele andere getallen en vergelijkingen. Voor producten of diensten met een hoge lifetimevalue maak je dan andere beslissingen dan eenmalige verkopen. Remarketing kan hierbij een hele belangrijke rol spelen.
  • A/B testen. Er zijn tegenwoordig diverse mogelijkheden om A/B testen te doen waarmee je bijvoorbeeld kunt testen welke lay-out, kleur, woordkeuze en nog veel meer beter werken. Door dit te testen optimaliseer je je website én gebruikerservaring.
  • Vaak werken we met vaste marketingbudgetten. Dit geeft duidelijkheid, echter kunnen deze budgetten ook beperkingen opleggen. Een investering van 10% meer, levert soms bijvoorbeeld 30% meer verkoop op. Het is goed om hier bewust van te zijn en dit uit te zoeken. Het is immers zonde om jezelf in de vingers te snijden door je je aan je budget te houden terwijl er meer mogelijk is. (Uiteraard uitgezonderd, indien je niet meer kunt verwerken door tekort aan capaciteit en materiaal.)

Ik wens iedereen een goed, succesvol en gezond 2021!

Heb je vragen? Laat het me weten

Contact

Voor het schrijven van dit blog is gebruik gemaakt van Online Marketing: terugblik en trends van Frankwatching en Google Trends Global 2020

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons