• Slider Image

Responsive Search Ads – Google Ads

Google is continu in ontwikkeling (net als Facebook – Meta, Apple, Bing enzovoort). Ook logisch gezien de ontwikkelingen in deze markt. Onlangs schreef ik al over de overschakeling naar Google Analytics 4. Dit bericht gaat over Responsive Search Ads in Google Ads. Ben jij actief met adverteren op Google Search network* of denk je erover om dit te gaan doen? Dan is dit artikel interessant voor jou.

Responsive Search Ads

Responsive ads zijn niet nieuw voor Google. Echter zijn ze het laatste jaar wel uitgebreid en inmiddels zo belangrijk geworden, dat Google besloten heeft dat per 1 juli 2022 (uitgebreide) tekstadvertenties niet meer aangepast kunnen worden. Wat houdt dit in?

Text ads

Toen ik met Google Ads (heette toen nog google adwords) begon, kun je op Search network adverteren met text ads. Dit waren tekstadvertenties met 2 headlines van elk 30 karakters een display URL met 1 path en 1 description.

Expanded text ads

Een paar jaar geleden – als ik het goed heb in 2016/2017 – kwamen ze met de expanded text ads. De advdertenties kregen meer ruimte. Er waren nu 3 (ipv 2) headlines, de display URL kreeg 2 paths van elk 15 karakters en 2 (ipv 1) descriptions. Hierdoor kon je meer informatie kwijt in de advertentietekst.

Responsive search ads

Sinds ca 2018 kwamen daar de responsive search ads bij. Het idee hierachter is dat je meerdere headlines en descriptions kunt maken en dat google deze mixed en matched. Zodat er uiteindelijk een advertentie getoond wordt van 3 headlines, een display URL en 2 descriptions. (Gelijk aan Expanded text ad). Dit wordt gedaan op basis van machine learning, welke headlines en descriptions werken goed in welke combinaties.

Inmiddels kun je een responsive search ad samenstellen met 15 headlines en 4 descriptions. Dat is best veel, dit geeft veel mogelijkheden maar tegelijkertijd ook uitdagingen. Hoe kun je dit nu handig doen zonder dat er uiteindelijk rare tekst staat?

Tips

Je kunt headlines pinnen door aan te geven dat je deze op regel 1, 2 of 3 wilt. Het advies van google is weliswaar om dit niet te doen. (En dat laten ze ook blijken door de rating iets hoger te doen als je geen regels vastpint.) Desalniettemin kan het soms handig zijn om dit te doen. Je kunt dan voor jezelf een schema maken met bijvoorbeeld

  • Regel 1: Keyword gericht
  • Regel 2: Bedrijf gericht of verdere specificatie van het product/ de dienst
  • Regel 3: Call to action

Als je voor alle 3 regels een paar opties bedenkt, eventueel dit in een tabel weergeeft in verband met overzicht, kom je op een redelijk gebalanceerd tekstadvertentie. Overigens kun je dit schema sowieso maken ongeacht of je de regels vastpint. De vraag is dan natuurlijk wel of Google de advertenties toont zoals jij dat wilt. Mijn ervaring is vaak wel, maar niet altijd.

* Adverteer je op google middels smart campaigns dan is dit niet van toepassing. Smart campaigns is een eenvoudige manier van adverteren op google. Het doel ervan is dat zoveel mogelijk bedrijven (zelf) kunnen adverteren op google. Je bespaart daarmee de kosten van een deskundige, echter de resultaten zijn meestal ook minder en de kosten hoger. Dit hoeft niet erg te zijn zolang de kosten niet hoger zijn dan die van een deskundige. Uiteraard ook in combinatie met de resultaten. Heb jij twijfels hierover? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons