Google Insights

Onlangs zag ik ergens ‘Google Insights’ voorbij komen. Aangezien ik met meerdere Google producten werk, was ik benieuwd naar wat dit precies is. Het blijkt een heel handig platform te zijn om meer inzicht te krijgen in online trends en het doen van online marketing onderzoek. Google Insights bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Google Consumer Surveys: Voor het doen van online marketing onderzoek (maken van enquetes etcetera)
  2. Google Correlate: Zoekpatronen combineren met wereldthema’s
  3. Google Trends: Trends voorspellen aan de hand van huidig online zoekgedrag

Hieronder een korte uitleg aan de hand van het onderwerp Online winkelen (online shopping).

Ad 1.

“With Google Consumer Surveys, you choose your target audience, type your question and watch the results roll in within hours. Get complete results in days; not weeks. It’s easy, affordable and better yet — it’s accurate.”

Google Marktonderzoek

Een webshop voor kleding wil bijvoorbeeld als target audience (doelgroep) vrouwen tussen de 15 – 65 woonachtig in Noord-Nederland. Vervolgens stel je de vraag welke producten koop jij het meeste online? Schoenen, Kinderkleding, Lingerie? Welke producten zoek je online, maar kun je niet vinden? De antwoorden op deze vragen kunnen erg nuttig zijn voor het bepalen van de strategie voor webshops.

Ad 2.

Bijvoorbeeld relatie/ correlatie tussen ‘online shopping’ en ‘h&m online’ in Nederland. Hieronder de grafiek (dat spreekt voor zich).

Google Correlate Online Shopping - H&M shopping

Overigens ook mooi om te zien dat er een duidelijke groei is te zien in de zoekterm ‘online shopping’ (dat is dus niet het online shoppen zelf, maar alleen de zoekterm) de afgelopen 2 jaar.

Ad 3.

Bijvoorbeeld toponderwerpen afgelopen week in Nederland in de categorie Business. Afgelopen week was ABN Vesta toponderwerp nr 1. en Online Shopping Wehkamp nr.5. Aangezien ik Online Shopping als voorbeeld gebruik, klik ik hier op en zie gegevens als

  • welke artikelen hierover gingen,
  • een grafiek van de kwantiteit van interesse gerelateerd aan tijd,
  • de regio’s waar de interesse geweest is en
  • gerelateerde onderwerpen.

Bij dat laatste zie ik Online Shopping staan met vervolgens onder andere de volgende grafieken:

Kortom als je als bedrijf op zoek bent naar meer marktinformatie en trends is Google Insights een handige tool voor het verzamelen van deze informatie.

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.