• Vindbaar op Google
  • Slider Image

Google Ads

Wat is Google Ads?

Google Ads is een nieuwe naam voor Google Adwords, de grootse aanbieder voor online adverteren. De belangrijkste reden voor de naamsverandering is dat de naam Adwords de huidige online marketing geen recht meer doet. Het is namelijk meer dan Ads (advertenties) en Words (woorden). Online marketing is naast Search ook Video, Shopping, Banners en meer. Een markt waarin niet alleen Zoekwoorden belangrijk zijn maar ook Audience (Doelgroepen). Je kunt hiermee adverteren op zoekmachines ook wel SEA genoemd en op het display netwerk.

Wat is het Search network?

Google Adwords Search ad voorbeeld
Voorbeeld advertenties op Search Network (tekst en shoppig advertentie)

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising oftewel online adverteren in zoekmachines. Zoekmachines zijn Google, Bing, Yahoo, Ask enzovoort. Online advertenties in zoekmachines (search netwerk) zijn te herkennen aan het woordje ‘Ad’ of ‘Adv’ (afhankelijk van je taalinstelling).

Wat is het Display network?

Display ad voorbeeld
Voorbeeld advertentie Staatsloterij Display network

Naast adverteren in zoekmachines kun je ook online adverteren op het displaynetwerk. Dit kan zowel met tekstadvertenties als banners als video advertenties. Deze advertenties kunnen worden getoond op miljoenen aan google gelieerde websites. Bekende voorbeelden zijn YouTube, Blogger, gmail, marktplaats maar ze kunnen ook getoond worden op diverse nieuwssites als de website ‘van de bakker om de hoek*’

* mits zij een AdSense account hebben

Hoe werkt Google Ads?

Google hanteert clickkosten (cpc: cost per click). Dat wil zeggen er worden alleen kosten in rekening gebracht zodra men de advertentie interessant genoeg vindt en er daadwerkelijk op klikt. Op deze manier betaalt de adverteerder dus alleen bij geïnteresseerde klanten oftewel goede leads. Hoe hoog deze clickkosten zijn, kan de adverteerder zelf bepalen op basis van hoeveel een goede lead de adverteerder waard is. Er is namelijk geen minimum bedrag.

Het principe  is het samenbrengen van vraag en aanbod. Een klant zoekt iets, typt dit in op een zoeksite en krijgt vervolgens resultaten die allemaal betrekking hebben op zijn zoekopdracht. Om de klant een zo’n goed mogelijk aanbod te doen, bepaalt Google de plaats van de advertentie op basis van een aantal factoren. Door een goede landingspagina en slimme Adwords campagne kun je met minder geld beter vindbaar zijn.

Voor meer informatie over Google Ads en/of Online Adverteren bekijk ook mijn diverse blogs of neem contact op.

DaaromM! is Google Ads gecertificeerd

Contact
Google Shopping Google Adwords Certificaat
Google Analytics Certification