Voor adverteren op Google maak je gebruik van Google Ads. Dit is een gratis tool die je kunt aanmaken op basis van je e-mail adres. Maar adverteren op google kan op veel verschillende manieren, verschillende platformen, zoals Google App Ads. Elk platform heeft zijn eigen mogelijkheden. Afhankelijk van je marketingdoelen en je marketingmogelijkheden kies je een of meer van deze mogelijkheden.
In dit en komende blogs leg ik meer uit over de mogelijkheden per soort advertentie.
App Ads in een notendop
App ads zijn advertenties gericht op het downloaden van apps of in app aankopen/ acties op mobiele telefoon. Uit onderzoek is gebleken dat men maar liefst 87% van de tijd of een mobiele telefoon besteed aan apps. Daarnaast is gebleken dat van de gedownload apps via digitale bronnen maar liefst 83% via advertenties is gekomen. Apps zijn er op allerlei gebieden:
- Nieuws – bijv. NOS, Nu.nl
- Socal media – bijv. facebook, linkedin, instagram,
- Weer – weer.nl, buienradar
Maar ook meer specifieke als
- app van de sportschool waar je kunt inschrijven voor lessen of bepaalde oefeningen kunt opzoeken
- app van een winkel, waardoor je gemakkelijk aankopen kunt doen
- app waarmee je mooie fotocollages kunt maken
Je kunt je voorstellen dat als men jouw app gedownload heeft en ze het prettig vinden werken, dat ze er dan ook vaker gebruik van maken. Dit bevordert je betrokkenheid, klant loyaliteit. Voor bedrijven die verkopen via app (bijvoorbeeld kleding) zien dan ook een toename in verkoop via de app door klanten.
App advertenties kunnen overal binnen het netwerk van Google getoond worden. Op Search, Display, YouTube, Google Play enzovoort.
Je kunt zowel je voor je Google Play app als je iOS app adverteren
Wanneer App Ads
Als je een app hebt, is het een App advertentie aan te raden. Zoals eerder genoemd wordt meer dan 80% van de apps gedownload via advertenties! Heb je (nog) geen app, dan is het goed om over na te denken of een App interessant is voor jou. Kun je via een App je klantbetrokkenheid en/of (indirecte) verkoop vergroten? Ook bij deze vorm van ads geldt dat Google in de veilingen (zie https://www.daaromm.nl/google/google-ads/) o.a. meeneemt waar iemand zich bevindt en op welk apparaat gezocht wordt, wat de eerder getoonde interesses zijn enzovoort. Dit zijn gegevens die je instelt in je campagnes, zodat vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd is en de advertenties heel gericht worden getoond.
Kosten
Zoals aan het begin vermeld, is de tool Google Ads gratis. Het verdienmodel van Google begint bij de advertenties zelf. Bij App advertenties betaal je in de basis per download (cost per install = cpi), oftewel je betaalt pas als men dusdanig geïnteresseerd is dat ze de app downloaden. Je geeft in de instellingen van een campagne aan wat je maximale dagbudget is. Op die manier hou je zelf je budget in de hand. Ook kun je kiezen voor een geautomatiseerde biedstrategie als CPA (cost per acquisition). Veel dingen worden dan voor jou geregeld via machine learning, dat kan erg efficiënt zijn.
Heb je vragen hierover, laat het me weten.
Contact
Pingback: DaaromM Nieuwsbrief 2021-2 Zomernieuws - DaaromM!