Herken je de situatie? Je bent aan het zoeken naar iets op een website, volgt een link en ziet vervolgens iets als “Oeps deze pagina bestaat niet” of “Error 404”. Vind jij dat ook frustrerend? Ik in ieder geval wel en zoekmachines als Google en Bing ook. Deze error 404 is wat je noemt een broken link. In dit blog vertel ik hoe deze kunnen ontstaan. Waarom je dit moet zien te voorkomen. Hoe je ze kunt vinden en hoe je het kunt oplossen.
Hoe ontstaat een broken link?
Door middels van een verwijderde pagina. Bijvoorbeeld een oud blogbericht waarvan je denkt dat is niet meer actueel, ik verwijder hem. Maar een aantal blogs later heb je er een verwijzing naar gedaan en destijds heb je het bericht gedeeld via social media. Dat zijn allemaal linkjes die uitkomen op de nu niet meer bestaande pagina.
Een pagina die verplaatst of hernoemd is. Bijvoorbeeld de pagina /blog heet nu /nieuws of de pagina /privacyverklaring is een subpagina geworden van /contact en dus nu /contact/privacyverklaring. Ook komt het regelmatig voor dat om SEO redenen de pagina misschien net iets anders is gaan heten bijvoorbeeld /waarom_geen_broken_links naar /404_waarom_geen_broken_links. In deze gevallen verandert de URL en daarmee kloppen de linkverwijzingen niet meer.
Een typ- of kopieerfout waardoor de URL niet klopt. Bijvoorbeeld /broken_link in plaats van /broken_links
Waarom geen broken links
Zoals ik al aangaf in de bovenste alinea. Het is frustrerend en daarmee niet klantvriendelijk. Je hebt de kans dat je een potentiële klant verliest op het moment dat ze op een dergelijke pagina uitkomen.
Zoekmachines vinden klantvriendelijkheid belangrijk, omdat als hun klant niet kan vinden wat ze zoeken ze mogelijk een volgende keer een andere zoekmachine gebruiken. Dat willen zij niet en daarom loop je het risico als website met broken links een lagere rating te krijgen en daarmee minder zichtbaar bent.
Zoekmachines crawlen continu het internet. Dat doen ze o.a. door links op websites en pagina’s te volgen. Als er een broken link is dan zijn ze dus als het ware een doodlopende weg ingegaan. En daar wordt niemand blij van. Als het vaak gebeurt kan dit effect hebben op je crawlsnelheid en crawldiepte en dus ook je rating en zichtbaarheid.
Voorkom DaaromM broken links
Hoe vind ik broken links
Heb je net een nieuwe website dan is de kans klein dat je een broken link heb. Maar met de tijd wordt de kans steeds groter en heb je vaak ook geen zicht meer op de linkjes die allemaal op je website staan. Daarom zijn er hulpmiddelen zoals in WordPress plugins (bijvoorbeeld Broken Link checker). Ik weet het, je moet niet je website overspoelen met plugins – daar wordt het namelijk uiteindelijk alleen maar trager van – maar sommige plugins zijn mijns inziens onmisbaar met betrekking tot je SEO. Een broken link checker is daar één van.
Hoe los ik het op?
Dat is afhankelijk van de reden waarom het een broken link is geworden en wat de functie van de link is. De makkelijkste oplossing is de typfout. Je zoekt de juiste URL op en past de link aan en opgelost.
Is het een verplaatste en vernoemde pagina? Ook dan kun je de nieuwe link erin zetten en klaar. Echter kun je dit ook eenvoudiger oplossen door een Redirect plugin (eveneens mijns inziens een onmisbare plugin) te gebruiken en deze zodanig in te stellen dat hij bijhoudt dat jij een URL hernoemt of verplaatst. Hij maakt dan zelf automatisch een redirect aan. Lekker makkelijk. Let wel, dit is geen vrijbrief om pagina’s continu te hernoemen en te verplaatsen zonder er naar om te kijken. Je zult begrijpen dat heel veel redirects op den duur ook niet gunstig voor je rating uitpakken. Maar doorgaans is dat geen dagelijks werk en is dit dus een hele goede methode.
Is de pagina verwijderd dan is het belangrijk om te kijken wat de functie van de link is. Kun je de bezoeker naar een andere pagina verwijzen, dan kun je hier handmatig een redirect voor aanmaken. Is dat niet het geval dan wordt het lastiger. Uiteraard kun je mensen verwijzen naar je startpagina. Maar zit men net lekker in die marketingfunnel op je website en dan zeg je: ‘Ga terug naar start’. Dat is vergelijkbaar met dat je een bedrijf belt, een keuzemenu krijgt, 5 keuzes moet maken even in de wacht en dan te horen krijgt dat ze je niet kunnen helpen omdat je ergens onderweg een verkeerde keuze gemaakt hebt. Vervolgens wordt je teruggezet naar het eerste welkomstbericht en moet je weer vooraan beginnen met de gok welke keuze het dan wel moet zijn.😡) De kans is groot dat je je bezoeker/ klant verliest.
Maar wat doe je dan wel? Hierbij enkele tips:
- Vertel in begrijpelijke taal dat er iets is misgegaan. Bijvoorbeeld “Er is iets misgegaan, deze pagina bestaat niet (meer).” Kun je het met humor vertellen en past dat bij jouw website? Ga dan vooral je gang.
- Geef de bezoeker/ klant een uitweg. Bijvoorbeeld populaire blogartikelen/producten of een zoekveld.
- Denk na of je er een passende afbeelding bij kunt zetten waarmee je het visualiseert in stijl met je website. (Zie voorbeeld hieronder van een bekende Nederlandse winkel)
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Of misschien een goed idee voor een errorpage? Laat het me weten.
ContactPS. indien je je afvraagt of ik dat ben die zo gefrustreerd op de headerafbeelding staat. Nee dat ben ik niet. Gelukkig zijn er online diverse (rechtenvrije) foto’s te vinden die frustraties beter in beeld kunnen weergeven dan dat ik dat kan 🙂.
Pingback: DaaromM Nieuwsbrief 2021-2 Zomernieuws - DaaromM!