Voor adverteren op Google maak je gebruik van Google Ads. Dit is een gratis tool die je kunt aanmaken op basis van je e-mail adres. Maar adverteren op google kan op veel verschillende manieren, zoals Shopping Ads. Elke vorm van ads heeft zijn eigen mogelijkheden. Afhankelijk van je marketingdoelen en je marketingmogelijkheden kies je een of meer van deze mogelijkheden.
In dit, vorige en komende blogs leg ik meer uit over de mogelijkheden per soort advertentie.
Shopping Ads in een notendop
Shopping ads zijn productadvertenties en zijn van oorsprong productadvertenties op het Search netwerk en Google shopping te herkennen aan een afbeelding van het product, de prijs en de verkoper.
Google Ads Shopping Ads Google Shopping
Tegenwoordig zijn er ook Smart Shopping Campaigns. Deze productadvertenties kunnen ook op Display netwerk en andere google platformen getoond worden. Welke producten, hoe en waar getoond worden bepaalt Google a.h.v. machine learning. Deze campagnes zijn vaak heel effectief, echter heb je ook minder grip op de advertenties en minder analyse materiaal waarop je kunt sturen. (Hoeft in theorie ook niet, omdat machine learning voor veel dingen zorgt, maar persoonlijk vind ik het altijd wel interessant en leerzaam.)
Wanneer welke advertentie getoond wordt is afhankelijk van zoektermen (op search), getoonde interesses in bepaalde onderwerpen, demografische gegevens, cookies enzovoort.
Wanneer Shopping Ads
Heb jij een webshop dan zijn Shopping Ads ten zeerste aan te raden. Nu helemaal, nu men door corona gedwongen is om (nog) meer online te kopen. Shopping ads zijn al jaren in de lift, maar 2020 helemaal. Bedrijven zien hun omzet doorgaans substantieel stijgen als ze ermee begonnen zijn. Het voordeel is dat mensen snel een idee bij het product hebben inclusief de prijs. En heb je de instellingen goed dan kan ook nog informatie getoond worden als Reviews van klanten, Gratis verzending enzovoort, waardoor je meer verschil kunt maken t.o.v. je concollegea.
Wel zijn er diverse eisen waaraan je bedrijf, website en service voorwaarden moeten voldoen voordat je gebruik kunt maken van shopping ads. Zo heb je een Merchant Center nodig (is gratis), waarin je je productfeed vanaf de website kunt uploaden. Je hoeft geen programmeur of ICTer hiervoor te zijn, maar enige technische kans is dan wel handig. Vervolgens dienen de afbeeldingen aan eisen te voldoen (bijv. witte achtergrond), dienen er identieke productnummers te zijn, heb je een een duidelijk verzend- en retourbeleid nodig en zo nog een aantal zaken. En net zoals bij ‘gewone search ads‘, heeft de kwaliteit van diverse componenten invloed op het resultaat. Logisch, immers men is eerder geneigd om te klikken op een heldere foto en een titel die aansluit bij waar men op zoekt.
Kosten
Zoals aan het begin vermeld, is de tool Google Ads gratis, het verdienmodel van Google begint bij de advertenties zelf. Bij Shopping advertenties betaal je net als bij search advertenties, kosten per klik (cost per click = cpc), dus pas als men dusdanig geïnteresseerd is dat men op de advertentie klikt en op je website uitkomt.
Voorbereiding
Om je Google Ads zo efficient mogelijk op te zetten moet je voordat je campagnes opzet je zelf een aantal vragen stellen:
- Wat wil ik bereiken?
- Wie wil bereiken?
- Met welke boodschap of product wil ik ze bereiken?
- Hoe wil ik ze bereiken?
- Wanneer wil ik ze bereiken?
- Waar wil ik ze bereiken?
- Wat wil ik ervoor betalen?
Dit kan per product / dienst anders zijn en ook per product / dienst kun je verschillende fases van interesses (funnel) vaststellen waarvoor elk een andere boodschap, medium gekozen wordt.
De kosten per klik kunnen verschillen per moment, dat gebeurt namelijk op basis van veilingen. Je geeft in de instellingen van een campagne en ad groups aan wat je maximale dagbudget is en wat je maximaal wilt betalen per click. Op die manier hou je zelf je budget in de hand. Het kiezen van een passende strategie, indeling en targeting is belangrijk voor het succes van de campagne.
Overigens kun je ook kiezen voor geautomatiseerde biedstrategieën als CPA (cost per acquisition), ROAS (cost per ad spend), maximize conversions en maximize clicks. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de Smart Shopping Campaigns. Veel dingen worden dan voor jou geregeld via machine learning, dat kan erg efficiënt zijn, je hebt wel iets minder greep op specifieke onderdelen. Dat is een afweging die je moet maken en waarmee je kunt experimenteren.
Heb je vragen hierover, laat het me weten.
Contact
Pingback: DaaromM Nieuwsbrief 2021-2 Zomernieuws - DaaromM!