Hoe zorg ik dat mijn producten online vindbaar zijn?

De zomervakantie is nog maar net voorbij, maar toch zijn de voorbereidingen voor de decembermaand alweer begonnen. Zoekopdrachten als #Levende_kerststal, #origineel_Sinterklaascadeau, #kerstdiner, #Sinterklaas_intocht komen er weer aan. Hoe zorg je ervoor dat jouw (webshop) producten online vindbaar zijn in deze drukte? Een paar gegevens* op een rijtje:

76% verandert van voorkeursmerk of leverancier m.b.t. een product na een zoekopdracht op Google

Oftewel jouw merk of product is misschien niet zo bekend als die van de concollega, maar als jouw product online vindbaar is op Google en ook nog eens goede reviews hebt, is er een reëele kans dat men uiteindelijk toch voor jouw product kiest.

64% zoekt op zijn mobiel voor ideeën

Dat wil zeggen, men oriënteert zich veelal op mobiel terwijl de aankopen vaak via een ander kanaal (computer of gewoon in de winkel) gaat. Dat jouw product online vindbaar is op mobiel in de oriëntatiefase is dus belangrijk.

76% die op mobiel naar iets gezocht heeft, bezoekt binnen 24 uur de winkel

Dit houdt in dat ook als je een product hebt, die je niet online verkoopt, kan de online vindbaarheid ervan essentieel zijn voor de fysieke verkoop.

 

Kortom: het is belangrijk om nu te werken aan de online vindbaarheid van je producten voor je (decembermaand) verkopen.

Ik hoor je denken “Ja, ja nu weten we het wel. Dat mijn producten online vindbaar zijn, is belangrijk. Ik ben allang online vindbaar.” Dat is fijn om te horen, maar vergeet niet dat de markt erg dynamisch is en je actief bezig moet blijven om het zo te houden. Een voorbeeld hiervan is de veranderingen in zoekopdrachten. Er komen steeds meer gesproken zoekopdrachten in de vorm van een vraag, zoals: Wat, waar, welke, hoe, enzovoort. Daarnaast ook zoekopdrachten met subjectieve termen als origineel, uniek, cool, enzovoort. Najaar 2016 bleek namelijk de term “cool gift” in de VS met 80% gestegen te zijn t.o.v. het jaar ervoor en wie weet wat in 2017 een populaire zoekopdracht is.

Nu denk je vast iets als “Leuk allemaal, maar hoe doe ik dat”. In bijgaande blog Recept voor webshop adverteren (passend in de stijl van de heerlijke kerstdiners) staan kort een aantal tips en uitleg.

‘Eet smakelijk’.

 

Heb je vragen, neem dan gerust contact op.

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons