• Slider Image

Ondernemersangsten

Einde van het jaar of begin van het jaar zie je het veel voorbij komen op social media. REFLECTIE. Wat heb ik gedaan afgelopen jaar? Wat heeft het mij gebracht (in brede zin)? Waar wil ik naartoe? Hoe ga ik dat doen? enzovoort. Persoonlijk hou ik me naar niet bewust mee bezig, alles gaat zo zijn gangetje. Maar is dat wel zo? Een keer in de zoveel tijd bekruipen mij toch ook een paar ‘ondernemersangsten’. Angsten die ik hoor en herken bij collega ondernemers. Het blijft spannend om een bedrijf te runnen want zo vanzelfsprekend is dat niet. Zeker niet met de afgelopen rumoerige jaren (corona, oorlog in Oekraïne, energiecrisis) en wie weet wat er allemaal nog gaat komen? Zowel positief als negatief. Wat zijn dan mijn ‘ondernemersangsten’?

  1. Krijg/ Behoud ik genoeg opdrachten/ klanten?
  2. Groeien en personeel aannemen?
  3. Kan ik wel bijblijven bij alle ontwikkelingen?
  4. Wat als mijn klanten stoppen met hun bedrijf

Krijg/ Behoud ik genoeg opdrachten

Krijg en behoud ik genoeg opdrachten? Dit was de uitdaging toen ik begon met mijn bedrijf, toen nog parttime met werk in loondienst ernaast. Een jaar later kwam ik voor een dilemma te staan. Wil ik verder met mijn bedrijf? Dan moet ik loondienst opzeggen en volledig voor mijn bedrijf gaan. Of ga ik voor meer zekerheid en blijf ik in loondienst en zie wel wat ik daarnaast nog voor mijn bedrijf kan doen?

Deze beslissing was spannender dan de beslissing om een bedrijf te starten, maar heb ik uiteindelijk genomen ten gunste van mijn bedrijf. En daar ben ik nog altijd blij om. Spannend was het wel. Maar ik merkte door mijn loondienst op te zeggen, dat er ruimte vrij kwam – tijd en mentaal – om verder te gaan met DaaromM! en dat dat werk en energie opleverde!

Ondanks dat het inmiddels 9 jaar geleden is dat ik begonnen ben (en 8 jaar volledig voor mezelf), komt deze vraag nog steeds zo af en toe naar boven. Echter ben ik er nu wel iets rustiger over omdat ik ervaren heb dat er eigenlijk altijd wel iets is waar kansen en mogelijkheden liggen.

Maar deze komen niet vanzelf. Je moet zelf actief blijven en ervoor open staan. Voor mij komt bijvoorbeeld best veel via mijn netwerk die ik de loop der jaren heb opgebouwd bij onder andere Open Coffee Haren en Ondernemend Haren. Daarnaast ook veel klanten die tevreden zijn en mij aanraden bij anderen, de bekende mond-tot-mond reclame. En natuurlijk ook mijn online vindbaarheid 😉.

Groeien en personeel aannemen?

Op den duur kwam ik te staan voor de keuze om personeel aan te nemen. Ik had het te druk en kon de vraag niet aan en wilde ook geen nee verkopen. Personeel aannemen vind ik een dingetje om een aantal redenen. Dan komt er een heleboel verantwoordelijkheid (inkomsten, personeelsadministratie, etc) bij kijken. Je hebt minder grip op uitvoering van de werkzaamheden. Je moet naast je werkzaamheden ook gaan (personeel) managen. Ik heb er toen voor gekozen om geen personeel aan te nemen, maar om een aantal dingen uit te besteden.

Ik heb er tot nu toe steeds voor gekozen om geen personeel aan te nemen. Mijn doel is namelijk niet om steeds groter te worden. Mijn doel is werk doen wat ik leuk vind en waar ik blij van wordt en waar mijn klanten blij van worden. Ik zit niet te wachten op m.n. de verantwoordelijkheid voor personeel. Ik heb namelijk daar ook negatieve gevolgen van gezien. Wellicht ben ik op dit gebied een beetje ‘schijterig’, maar het belangrijkste blijft dat ik doe wat ik leuk vind. Werk met inkomsten voor mij en mijn gezin. Werk waardoor ik mij happy voel. Immers dan ben ik ook happy in mijn privétijd en willen we dat niet allemaal?

Op dit moment houdt dit voor mij in, geen personeel en lekker mijn bedrijf blijven runnen zoals ik de afgelopen jaren gedaan heb. Hoe dit in de toekomst gaat? Geen idee, daar kom ik dan achter.

Kan ik wel bijblijven bij alle ontwikkelingen

De online markt is erg dynamisch. Er zijn continu ontwikkelingen en mijn technische kennis is beperkt. In hoeverre kan ik dit bijhouden? Die vraag stelde ik een aantal jaren geleden en toen vroeg ik mij af of ik het over 5 of 10 jaar nog wel kon doen. Inmiddels zijn we al zoveel jaren verder, zonder dat ik het echt doorhad, en is het antwoord JA gebleken. Ja, ik kan het bijhouden.

Hoe dan? Het gaat gedeeltelijk vanzelf omdat het een onderdeel van mijn werk is. Maar ook omdat ik besloten heb om mijn certificaten voor Google en Bing bij te houden. Eerst was het alleen Google en moest ik 2 examens doen, 1 daarvan was 2 jaar geldig en de andere 1 jaar. Inmiddels doe ik voor Google Ads 5 examens die elk jaar opnieuw moeten plus nog diverse voor Google Analytics, Tag Manager, Bing Ads en incidentele aanvullende examens. Kortom het aantal examens is exponentieel gegroeid.

Als je denkt die zijn elk jaar hetzelfde en doe je met twee vingers in de neus. Nee dus. Elk jaar is er weer het een en ander veranderd. Daarnaast zijn er ook altijd dingen die je moet weten maar zelden of nooit gebruikt en dus de kennis wegzakt. Daarom moet ik voor elk examen opnieuw leren. Dit kost tijd, maar zorgt er ook voor dat ik bijblijf. En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik regelmatig bij het doornemen denk “Dat is interessant, dat kan ik gebruiken voor klant xxx”.

Wat als mijn klanten stoppen met hun bedrijf en ik daarmee inkomsten verlies?

Dit is al eerder voorgekomen en tot nu toe lost het zich ‘vanzelf’ op. Zoals genoemd bij de eerste vraag, er zijn tot nu toe altijd kansen en mogelijkheden. Ik heb, gelukkig, diverse trouwe (en leuke) klanten, dat geeft continuïteit. Echter een aantal van hen zijn iets ouder dan mij en zullen waarschijnlijk dus ook eerder stoppen met hun werkzaamheden. Hoe vang ik dat financieel op? Immers dan ben ik zelf ook weer ouder en wil men dan nog wel zo’n ‘oudje’ om digitaal werk voor ze te doen?

Het antwoord hierop kan ik nog niet met 100% zekerheid geven. Inmiddels heb ik er wel meer vertrouwen in. Kennis en vaardigheden zijn belangrijk. Maar communicatie, transparantie en betrouwbaarheid zijn minstens zo belangrijk. Daarnaast merk ik dat mijn manier werken aansluit bij mijn klanten. Zo heeft iedereen een manier van werken die past bij ieder zijn klanten. Wat de toekomst brengt, laat zich alleen raden. Het enige wat ik kan doen is:

  • vooruit denken
  • blijven investeren in mijn kennis en vaardigheden.
  • mijn werk op mijn manier doen voor klanten die mij passen (daarin meegenomen communicatie, transparantie en betrouwbaarheid)
  • open blijven staan voor kansen en mogelijkheden.

Op die manier doe ik mijn best nu en in de toekomst en meer dan dat kun je immers niet doen. Dit heeft tot nu toe goed gewerkt – sterker nog beter gewerkt dan ik in het begin durfde te dromen. Dit mag mij vertrouwen geven dat deze werkwijze ook voor mij werkt in de toekomst. Overigens in loondienst weet je net zo goed niet wat de toekomst brengt.

Waarom dit blog Ondernemersangsten?

Ben jij ook ondernemend en herken jij deze ‘ondernemersangsten’? Dan hoop ik dat ik je door dit artikel weet dat je niet de enige bent en het heel normaal is om onzekerheden te hebben als ondernemer. Maar ook dat – met investering in jezelf, vertrouwen in jezelf en luisteren naar je klanten – je met vertrouwen als ondernemer de toekomst tegemoet mag zien.

DaaromM dit blog Ondernemersangsten.

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons