Wat zijn backlinks
Backlinks zijn links vanaf andere externe websites die verwijzen naar jouw website. Omdat zoekmachines als google de diverse links op website volgen tijdens het crawlen, helpen backlinks met je vindbaarheid. Let wel het dienen wel goede, relevante backlinks te zijn. Later in dit blog daar meer over.
Waarom zijn ze belangrijk
Backlinks spelen al een belangrijke rol vanaf het begin van google. Wellicht is de term linkbuilding bij je bekend. Echter in het verleden was het hoe meer links hoe beter, dat is nu bijgesteld naar hoe meer relevante links hoe beter. Backlinks zijn een onderdeel van je domein autoriteit en daarmee ook je organische ranking.
Zoals aan het begin aangegeven helpen backlinks zoekmachines om jouw website te vinden. Je kunt backlinks als een soort online review zien voor zoekmachines. Meer reviews is doorgaans beter en natuurlijk wil je ook goede reviews, daarnaast is een review van een influencer natuurlijk helemaal geweldig. Zo werkt dat met backlinks ook. Heb je een link van een domein met hoge autoriteit, hoge relevantie en veel verkeer, dan is het een waardevolle link. Andersom wordt het een toxic backlink genoemd, dit werkt negatief op jouw vindbaarheid. (Dus maar zoveel mogelijk linkbuilden, ongeacht de kwaliteit, kan ik je zeker niet aanraden.)
Goede backlinks
Een goede backlink is relevant, is natuurlijk en heeft een relevante anchortekst.
Relevante backlink
Bijvoorbeeld een backlink in een blog bericht die verwijst naar jouw product of dienst wat logisch is in de context. Een relevante backlink in dit blogbericht is bijvoorbeeld naar de tool van Ubersuggest (Neilpatel) waarmee je een site audit kunt doen, zodat je kunt inzien hoe je website SEO technisch scoort, waar verbeterpunten liggen enzovoort. Denk hierbij aan SEO score, gemiddeld organisch verkeer, backlinks, eventueel missende of dubbele metadescripties enzovoort.
Natuurlijke backlinks
De vergelijking met een review gaat ook hier op. Hoe geloofwaardig is het als een bedrijf alleen maar 5 sterren reviews heeft óf als een bedrijf net bestaat en meteen al honderden reviews heeft óf dat veel reviews bijna vergelijkbare teksten hebben? Niet geloofwaardig. Dat geldt ook voor backlinks. Dit is iets wat natuurlijk opgebouwd dient te worden en er dient variatie te zitten in links van gerenommeerde en minder gerenommeerde websites.
Anchorteksten
Anchorteks is het woord waar de link aan gekoppeld is, zoals in de alinea relevante backlinks het woord Ubersuggest en metadescripties. Deze anchorteksten dienen logisch (natuurlijk), relevant en gevarieerd te zijn. Bijvoorbeeld anchorteksten met bedrijfsnaam, subpagina’s (diverse blogs), je website volledig uitgeschreven, enzovoort.
Waarom backlinks? DaaromM backlinks
Hoe kom je aan goede backlinks
Hierboven geef ik aan dat backlinks belangrijk zijn en hoe je ze graag wilt hebben. Dat klinkt vrij eenvoudig, echter aangezien je backlinks niet zelf in de hand hebt, is dit heel lastig. Hoe krijg je dan backlinks? Daar zijn verschillende methodes hier enkele voorbeelden
- Goede content (blogs) op de website. Content die anderen wellicht willen gebruiken en naar verwijzen op hun website of social media.
- Gastblogs schrijven met daarin een link naar je eigen website/ blog
- Blog influencers (hoge domeinautoriteit)
- Persberichten naar online media met daarin relevante links naar je website (Let wel: doel persbericht dient wel informeren/ interesseren van lezers over een nieuwsonderwerp te zijn en niet vergaren van links)
- Deel content (inclusief link) op social media. Als dit social media bericht vervolgens veel gedeeld en geliked wordt, draagt dit bij aan de kwaliteit van de backlink.
- Uiteraard kun je ook andere bedrijven/ websitemasters vragen of ze een link naar jouw website willen plaatsen. NB. let erop dat het wel een relevante link is.
- Heeft jouw bedrijf meerdere websites voor bijvoorbeeld verschillende doelgroepen of producten? Dan kun je bijvoorbeeld op de pagina Over ons vertellen over de andere websites met een link.
Een goede linkstructuur opbouwen heeft tijd nodig. Alleen dan kun je goede, relevante, natuurlijk en gevarieerde backlinks creëeren.
Toxic backlinks
Toxic backlinks zijn niet gunstige links en die je SEO ranking negatief beïnvloeden. Heel simpel gezegd toxic links zijn links die niet relevant en niet natuurlijk zijn (of op die manier door zoekmachines als google beoordeeld worden). Voorbeelden van toxic links:
- Gekochte links
- Links in advertorials
- Verborgen links in CSS of Javascript
- Lage kwaliteit gastblogs
- Niet relevante links
Duidelijk is dat links kopen geen aanrader is en linkbuilding riskant kan zijn. Echter heb je niet altijd zelf invloed op je backlinks ook anderen kunnen deze plaatsen. Hoe meer verkeer je naar je website krijgt hoe groter de kans is op toxic links, er is dus een grote kans dat je hier ooit mee te maken krijgt.
Hoe toxic links herkennen en verwijderen
Hier zijn diverse tools voor, veelal betaald. De tool waarvan ik weet dat je er (beperkt) gratis gebruik van kunt maken is de eerder genoemde Ubersuggest. Daar kun je zien hoeveel backlinks jouw website heeft, waar deze vandaan komen en een kolom met spamscore. Je kunt deze URLs zelf bekijken en beoordelen hoe relevant, natuurlijk en waardevol (of juist niet) voor de website is. Vervolgens kun je dit exporteren naar een spreadsheet en naar Google Search Console (ook gratis) gaan. Daar heb je de mogelijkheid met de Disavow tool om de links naar je website af te wijzen. Let wel doe dit niet zomaar denk er goed over na (bij de disavow tool krijg je ook de melding
Heb je vragen over backlinks of online vindbaarheid in het algemeen? Neem (vrijblijvend) contact op.
Contact