• Slider Image

Metadescripties en vindbaarheid

Zoals een aantal misschien wel weten, verloot ik dit jaar elke maand een gratis Online Vindbaarheids Quickscan. Tijdens het uitvoeren van deze scans valt mij op dat diverse websites minimale of geen metadescripties hebben. Daardoor is de organische vindbaarheid (SEO) van deze website niet optimaal. Daarom(m) dit artikel met uitleg wat metadescripties zijn, wat ze met vindbaarheid te maken hebben en hoe je ze kunt invullen.

Wat zijn metadescripties

Als je iets zoekt via een zoekmachine (zoals Google en Bing), dan krijg je meerdere resultaten in beeld. Het stukje tekst met nadere uitleg, dat onder de titel en de URL staat is de metadescriptie. Zie het voorbeeld hieronder wat blauw gearceerd is.

Met deze metadescriptie heb je de kans om de ‘zoeker’ meer te vertellen waar de pagina over gaa. Daarmee geef je ook een overtuigend argument waarom ze jouw website, die pagina moeten bezoeken. Hieronder voorbeelden op de zoekterm Kerstgeschenken. Welke spreekt jou het meeste aan?

Elke pagina en bericht op je website kan zijn eigen metadescriptie hebben. Immers elke pagina heeft ook zijn eigen unieke inhoud.

Waarom metadescripties gebruiken

Zoals hierboven uitgelegd geeft een metadescriptie extra informatie over een websitepagina voor de ‘zoeker’. Daarom vinden zoekmachines dit ook belangrijk en nemen ze het mee in hun ranking.

Indien er niets is ingevuld, niet op pagina niveau en niet op website niveau, dan plaatsen zoekmachines er zelf een tekst in. Vaak de eerste regels van de pagina of bericht. Je hebt dan geen invloed op wat getoond wordt én vaak geeft het niet die informatie die jij zou willen. Is de metadescriptie op website niveau ingevuld dan is het niet uniek. Dat is jammer omdat uniciteit meetelt in de ranking. Immers de zoeker is meestal niet op zoek naar algemene (website) informatie, maar naar specifieke informatie over dienst of product.

Daarnaast gebruiken zoekmachines metadescripties om te crawlen waar een pagina over gaat. Oftewel ze gebruiken die informatie om te beoordelen of ze jouw pagina tonen tussen de zoekresultaten of die van een ander.

Voorbeeld effect van metadescripties

Een ‘zoeker’ zoekt op flyers drukken.

  • Drukkerij A heeft een pagina flyer drukken met de algemene metadescriptie: “Wij verzorgen diverse soorten drukwerk voor bedrijven en particulieren”.
  • Drukkerij B heeft geen specifieke pagina voor flyer drukken en metadescriptie website: “Al uw drukwerk, hoge kwaliteit, snelle levertijd”.
  • Drukkerij C heeft een pagina flyer drukken met metadescriptie: “Wij kunnen flyers drukken en printen al naar gelang de wensen. De levertijd is 3 werkdagen.”

Zoekmachines tonen eerst Drukkerij C met andere collega’s die ook vergelijkbare pagina’s en metadescripties hebben. Mogelijk komt drukkerij A nog op p.2 of later aan bod. En drukkerij B heeft bijna geen kans om getoond te worden. Stel jezelf ook de vraag: Als de resultaten van A, B en getoond zouden worden?


www.drukkerijA.nl/flyers_drukken/
Drukkerij A
Wij verzorgen diverse soorten drukwerk voor bedrijven en particulieren

www.drukkerijB.nl
Drukkerij B
Al uw drukwerk, hoge kwaliteit, snelle levertijd

www.drukkerijC.nl/flyers_drukken
Drukkerij C
Wij kunnen flyers drukken en printen al naar gelang de wensen. De levertijd is 3 werkdagen.


Waar klik jij op als je zoekt naar een bedrijf die flyers voor je kan drukken?

En daarom(m) is het gebruiken van unieke metadescripties per pagina belangrijk voor de online vindbaarheid

Hoe/ waar kun je metadescripties invullen?

Deze vraag is wat lastiger te beantwoorden omdat dit afhangt van waarin de website is opgemaakt. In het voorbeeld hieronder ga ik uit van een WordPress website. Er zijn meerdere mogelijkheden maar de meest gebruikte (en ook ergs gebruiksvriendelijke) is de Yoast plugin. Als je deze gedownload hebt, kun je per pagina of bericht (blog) het e.e.a. invullen. Ook krijg je tips hoe je het kunt verbeteren. Hiervoor scroll je naar onderaan de pagina.

Voorbeeld Yoast plugin (WordPress)

In de eerste afbeelding zie je 4 tabbladen, waarvan de eerste geopend. De eerste en tweede tabbladen hebben een groen bolletje. Dat betekent dat de SEO score goed is. Deze bolletjes kunnen ook oranje (redelijk, maar kan beter) en rood (niet goed) zijn.

SEO focus keyphrase en metadescriptie

Scroll je een beetje naar beneden (eerste tabblad) dan zie je de mogelijkheid om een Focus keyphrase in te vullen. Een focus keyphrase is 1 of zijn enkele woorden met de kern van de pagina. In mijn eerdere voorbeeld zou dat ‘flyer drukken’ zijn. Daaronder zie je een visueel voorbeeld en daaronder kun je diverse dingen invullen bij SEO title en Meta description. In het voorbeeld zie je terug welke effect het heeft wat je waar invult. Ook bij het invullen zie je de kleuren groen, oranje of rood terug in de balken onder de onderdelen. Je ziet dat de metadescriptie hier oranje is, maar de overall score – bovenaan het tabblad – is nog wel groen.

SEO analyse

Als je verder naar beneden scrollt kom je bij de SEO analyse (2e, middelste afbeelding hierboven). In dit voorbeeld is de SEO analyse groen en dus goed. Echter zie je nog wel enkele suggesties staan waarmee het verder verbeterd kan worden.

Readibility

Als je op het tweede tabblad Readibility klikt (3e, rechter afbeelding), zie je ook daar punten staan waarop beoordeeld wordt. Dit is hetzelfde als bij de SEO analyse.

Hoe de pagina in totaal scoort kun je ook bovenaan de pagina zien.

Ook hier zie je de gekleurde bolletjes terug. Zowel helemaal bovenaan naast de Y(van Yoast) als iets naar onderen bij Yoast SEO.

Tot slot kun je op de overzichtspagina’s in WordPress de scores zien van alle pagina’s/ berichten middels de gekleurde bolletjes. (Zie voorbeeld hieronder aan de rechterkant).

Blijf nadenken

Let wel Yoast is een hulpmiddel maar geen eisenpakket. Het zijn suggesties die gedaan worden, maar blijf ook vooral zelf nadenken wat je wilt en wat logisch is. Bijvoorbeeld de tip om meer externe links te plaatsen. Laat dit wel nuttige, functionele links zijn anders wordt het juist negatief door Google beoordeeld. Ook de tip voor meer woorden is alleen maar interessant als je daadwerkelijke interessante content hebt. Woorden die geen toegevoegde waarde hebben, doen afbreuk aan je verhaal (ook al heb je dan wel een groen stipje).

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons