Foto’s website

Een website bestaat uit verschillende elementen:

  • content tekst
  • content afbeeldingen (foto’s website)
  • techniek
  • lay-out
  • navigatie
  • enzovoort

Er wordt veel geschreven over content maar vaak meer gericht op tekst dan op afbeeldingen. Vergis je echter niet hoe belangrijk dit kan zijn. Immers zijn veel mensen erg visueel gericht en een afbeelding kan veel verschil maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar ook niet altijd evenveel tijd en aandacht aan heb besteed (en soms nog niet). Het is net als alles, een kosten/ baten kwestie van tijd en geld. Maar als je beslist om foto’s voor de website te laten maken doe het dan goed en bereid je goed voor. Stel je zelf een aantal vragen:

Checklist foto’s website en social media

  1. Kleurgebruik. Kijk of je je kleuren in kleding, accessoires kunt laten terugkomen. Dat geeft eenheid, uitstraling en rust op je website. Bijvoorbeeld kleding of in een bos bloemen, vaas, pennenbakje o.i.d. 
  2. Denk na waar je foto’s voor wilt hebben:
    1. Voor je website(s): welke pagina’s en berichten en wat moeten ze uitbeelden?
    2. Voor social media berichten
    3. Voor drukwerk: flyers, visitekaartjes
    4. Eventuele andere zaken 
  3. Wat is het formaat van de foto’s op die pagina’s? Zowel op desktop als mobiel! Zorg dat als de foto’s bijgesneden moeten worden dat de kern zichtbaar blijft. (Uit ervaring weet ik dat dit niet altijd even makkelijk is.)
  4. Wat wil je uitstralen? Zakelijk of juist casual? Heel betrokken tot heel zakelijk? Verschilt dit ook voor bijvoorbeeld foto’s website en social media.

Tips

  • Uit onderzoek blijkt dat berichten met foto’s met dieren en kinderen doorgaans het beste werken. Past dit bij jou en je bedrijf dan zou ik zeggen maak er gebruik van
  • Denk vooruit. Zijn er foto’s die je nu misschien nog niet nodig hebt, maar tzt wel (voor bijvoorbeeld blogs).
  • Prioriteit in foto’s, i.v.m. tijd en budget. Welke zijn het belangrijkste en wil je perse hebben, welke heel graag en welke leuk als je ze hebt maar niet perse nodig?
  • Denk er ook aan hoe actueel, tijdelijk of tijdloos je foto’s zijn. Kleding en kapsel kunnen bijvoorbeeld een bepaalde periode aangeven. Dit hoeft niet erg te zijn, maar is wel iets om bewust van te zijn.
  • Kies een (professionele) fotograaf die jou en je bedrijf/ product aanvoelt. Er zijn veel fotografen en ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Hierbij enkele voorbeelden: PragtPlaatjes, AbsolutFotografie

Wil je meer weten, neem dan gerust contact op.

Contact

Enkele gerelateerde onderwerpen