• Slider Image

Online Vindbaar – webinar BCKSTG

Voor BackStageCafe mocht ik dinsdag 19 mei een korte Webinar houden over Online Vindbaarheid voor ondernemers en ZZP-ers met een cultureel hart.

De BackStage Community Nederland verbindt kunst- en cultuurprofessionals, artiesten, creatieve ondernemers en ondernemers met een cultureel hart in een ondersteunend netwerk. Hiervoor organiseren zij netwerkbijeenkomsten en i.v.m. corona online bijeenkomsten en webinars.

Hierbij deel ik de informatie ook op mijn website. De onderwerpen

Waarom Online Vindbaar

  • Als men iets zoekt, zoekt men vaak op internet
  • Zoekmachines als Google en Bing
  • Miljoenen resultaten. Kans vergroten om in beeld te komen op het juiste moment.

Wanneer het juiste moment?

Als je de oplossing hebt voor het probleem dat men heeft. De vraag is: Waar zoekt men op?

  1. Naam (Branding)
  2. Dienst/ product
  3. Probleem, de uitdaging hierin zit om het ‘kaf van het koren te scheiden’

Branding

Branding is belangrijk om een zo concreet mogelijk je doelgroep te bereiken. Branding betekent dat mensen je naam/ bedrijf herkennen. Online en offline. Het gaat dan niet om specifieke diensten/ producten, maar meer in algemene zin.

Voorbeelden Branding

Online webshop. Waar denk je aan? …. Bol.com en zie je dan ook meteen het blauwe bolle mannetje voor je? (Overigens is hun logo intussen iets aangepast en makkelijk ze geen tot bijna geen gebruik meer van het mannetje, maar dat is ook heel onopvallend en slim gedaan.) Dat is Branding van bol.com.

Zo hebben Unox en Douwe Egberts weer heel herkenbare tunes waar veel mensen zich gelijk ‘thuis’ voelen. Dat is ook branding. Ze hoeven geen specifieke producten/ diensten te noemen, maar worden wel heel snel herkend.

Hoe hebben ze dit bereikt? Consequent omgaan met huisstijl en heel veel herhalen. Kost tijd en geld maar heeft ook effect.

Branding offline: netwerken, visitekaartjes, brochures, , artikelen of advertenties in media die jouw doelgroep leest/ luistert enzovoort:

Branding online: website, social media, evt. advertenties, genoemd worden door anderen online enzovoort Voor beide geldt dat je je huisstijl (logo, kleurgebruik, lettertype e.d.) hanteert dat zorgt namelijk ook voor herkenbaarheid

Maar als ze je naam nog niet kennen (wat meestal het geval is) dan is het belangrijk dat ze je vinden op Dienst/ Product en als ze nog niet weten dat jij de oplossing voor hun probleem bent, dan moet je proberen daarop zichtbaar te worden. Hoe weet je waar ze op zoeken?

  • Denk na waarin jij daadwerkelijk voorziet? Wat wil men eigenlijk?
  • Vraag in je omgeving wanneer zouden ze jou product/ dienst afnemen? Waar zouden zij op zoeken?
  • Gebruik tools als Google Trends en Ubersuggest om te kijken welke zoektermen veel gebruikt worden en wat past bij jou?

Schrijf vervolgens content die hierbij aansluit (zie sheet 6)

Voorbeeld 1

Rechts: Google mijn Bedrijf (via Gmail account – gratis) ook belangrijk voor vermelding Google Maps.

Links: SEO

Vindbaarheid bestaat uit:

  • SEO: Search Engine Optimization (‘gratis’ vindbaarheid). Dat is jouw website, social media en alle andere vermeldingen op zoekmachines als Google wat geen advertenties zijn
  • SEA: Search Engine Advertising = online adverteren. Bijvoorbeeld via Google Ads. Te herkennen aan Ad bij de vermeldingen maar ook de productadvertenties (Google Shopping)

Voorbeelden 2 en 3 – Online Vindbaar

Zit je in een markt waarin geadverteerd wordt en jij adverteert niet, dan is het lastig om in beeld te komen omdat eerst 3 of 4 advertenties getoond worden en daarna vaak nog maps of images en daarna pas SEO. Dan moet men scrollen om jou te vinden en doorgaans wil men zo min mogelijk scrollen. Heb je Google My Business heb je nog kans om aan de rechterkant getoond te worden en/of in Google Maps.

Wat bepaalt Online Vindbaarheid

  1. Content
  2. Andere platformen
  3. Klantvriendelijkheid
  4. Historie
  5. Technische SEO

Zoals bij sheet 2 genoemd ‘Wanneer juiste moment’ dient je content (inhoud website) aan te sluiten met waar men op zoekt. Als je dat onderzocht en geanalyseerd hebt, is dat de basis voor de content op je website.

Punt 2. wordt ook wel linkbuilding genoemd. Is effectief, mits het logisch is. Als je muziekles geeft hoef je bijvoorbeeld niet genoemd te worden op de website van de plaatselijke bouwmarkt (tenzij dat misschien jouw leslocatie is of je hebt daar keer de muzikale invulling verzorgt van een open dag..)

Punt 5. Hier zijn handige tools voor. In WordPress is Yoast een hele handige plugin. D.m.v kleuren geeft Yoast per pagina/ bericht aan wat je kunt doen om je vindbaarheid te verbeteren. Blijf wel logisch nadenken. Het zijn tips geen eisen!

Tot slot nog enkele artikelen met eventueel aanvullende informatie

Hoe online vindbaar is jouw bedrijf, Online vindbaar, Keywords en SEO online vindbaarheid

Heb je vragen? Laat het me weten of vraag een Quickscan Online vindbaarheid aan

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons