Zoekmachines Google, Bing en Yahoo

Zoekmachines, Google, Bing en Yahoo

Online vindbaarheid wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Bijna iedereen gebruikt internet om iets op te zoeken. Helemaal sinds men smartphones heeft en men altijd en overal online antwoorden kan vinden op veel dagelijkse vragen. Zodoende is Googlen een erkend Nederlands woord geworden. Maar er zijn meer zoekmachines zoals Google.
Vandaar deze blog ‘Zoekmachines Google, Bing en Yahoo’.

1. Hoe kan ik mijn SEO (gratis vindbaarheid) optimaliseren op zoekmachines als Google, Bing en Yahoo?
2. Is het interessant om te adverteren op zoekmachines (SEA)? En zo ja wanneer kies ik voor Google, Bing, Yahoo of iets anders?

Voordat ik hierop inga hieronder enkele cijfers met betrekking tot de zoekmachines
Zoekmachines 2016-juli
Bron: pure-im.nl

Duidelijk is dat Google nog altijd marktleider is. Sterker nog t.o.v. vorig kwartaal is het marktaandeel weliswaar miniem (minder dan 1%), maar gestegen. Zeker op Smartphone en Tablet is Google vrijwel de enige zoekmachine die gebruikt wordt.

Een goede tweede is Bing. Ondanks dat zij gemiddeld in Nederland 3% marktaandeel hebben en Google 93% is dit toch een redelijk stabiele zoekmachine. Zeker als we buiten de Nederlandse grenzen kijken. Bing heeft in de Verenigde Staten een aanzienlijk groter marktaandeel namelijk ca 20%.

Om terug te komen op de vragen:

Hoe kan ik mijn SEO optimaliseren op Zoekmachines als Google, Bing, Yahoo?

Elke zoekmachine heeft zijn eigen algoritme en voorwaarden echter zijn de basisprincipes hetzelfde, namelijk zorgen dat hun klanten tevreden zijn. De klanten van zoekmachines zijn mensen die iets zoeken en adverteerders. De ‘zoekers’ zijn tevreden als zij vinden wat ze zoeken. Kortom

    • Relevante informatie op de website
    • Belangrijkste informatie in de eerste alinea’s van een pagina zetten
    • Goed navigeerbare website
    • Afbeeldingen relevante bestandsnamen geven
    • enzovoort

Adverteerders zijn tevreden als ze goede zaken kunnen doen (ROI – Return on Investment), oftewel de vraag:

Is het interessant om te adverteren op zoekmachines? En zo ja wanneer kies ik voor Google, Bing, Yahoo of iets anders?

Mijn persoonlijke ervaring: Ja, het heeft zin om te adverteren. Je kunt namelijk zelf je budget kiezen en keuzes maken zodat je je eigen ROI kunt beïnvloeden. Om de keuze te maken tussen de zoekmachines hieronder enkele kenmerken:

a. Google – groot bereik, grotere concurrentie dan bij andere zoekmachines en daardoor vaak hogere CPC (CostPerClick).
b. Bing – kleiner bereik, concurrentie meestal nog laag en daardoor vaak ook lagere CPC. Echter in een aantal andere landen, zoals de VS, heeft Bing een groter marktaandeel en daarmee ook groter bereik dan relatief gezien in Nederland.
c. Yahoo – klein bereik. Over concurrentie en CPC kan ik nog niet uit ervaring spreken, naar verwachting beide laag. Ook hiervoor geldt dat dit een groter relatief bereik heeft in enkele andere landen, zoals de VS.

Indien jouw afzetmarkt in Nederland is kun je dus relatief goedkoop adverteren op Bing. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat je bereik en zichtbaarheid niet te vergelijk is met die van Google. Wil je een groter bereik of heb je een product wat juist voor smartphones interessant is, dan kun je niet om Google heen. Zij zijn marktleider en ook al is de CPC vaak iets hoger dan op Bing, online adverteren heeft doorgaans een goede ROI.

Praktijkervaring
In de praktijk merk ik ook een lichte groei in Bing. Steeds vaker zie ik in Analytics-statistieken Bing terug als een van de kanalen waar relevant verkeer vandaan komt. Dit maakt het interessant om hier mee te experimenteren, zeker omdat het (nog) relatief goedkoop is. Heb je al een Google Adwords account dan is het heel eenvoudig. De campagnes zijn namelijk letterlijk over te zetten naar Bing Ads – iets waar Google ongetwijfeld niet blij mee is, maar wel slim en praktisch van Microsoft Bing Ads is.

Als laatste wil ik opmerken dat we in deze digitale (online) wereld niet de offline markt mogen vergeten. Het één sluit het ander niet uit. De beste verkoop en grootste tevredenheid van klanten is bijna altijd de combinatie van on- en offline!

Heb je vragen over dit onderwerp, neem dan gerust contact met mij op.

Auteur Blog Zoekmachines Google, Bing en Yahoo: Margreet Uildriks

Margreet

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons