Welke zoekmachine gebruik jij? Bing zoekmachine of Google, Yahoo of Ask?
Google is de meest gebruikte zoekmachine. Echter wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van Bing. Met name in sommige branches. Het is dan ook zeker interessant om er naar te kijken in verband met de online vindbaarheid. Het bereik is weliswaar kleiner, maar het adverteren is relatief goedkoop en door de geringe concurrentie soms heel effectief.
Uit de grafiek blijkt dat Google wereldwijd duidelijk de marktleider is. Met 80,5% desktop, 95,9% mobiel en 99,4% console. Echter op met name desktop zijn er diverse andere kapers op de kust, waaronder Bing met 6,9%. Nu klinkt 6,9% niet zoveel maar wereldwijd zijn dat nog altijd maar liefst 137 miljard Bing gebruikers!
Bing gebruikers
Behalve deze aantallen is het ook interessant om te weten wat voor soort publiek het is. Bing gebruikers zijn gemiddeld genomen iets ouder dan Google gebruikers (54% ouder dan 45, bij Google zijn de meeste gebruikers jonger dan 44) en eenderde heeft een inkomen hoger dan $100.000 dat ook hoger ligt dan bij Google gebruikers. Oftewel als je doelgroep onder andere 45+ers met een (boven)gemiddeld inkomen is en je focust alleen op Google dan loop je de kans een interessant deel van deze doelgroep mis te lopen.
De informatie over Bing gebruikers en de grafiek komt uit het Wordstream artikel https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/07/10/mobile-marketing-strategies
Adverteren op Bing
Adverteren op Bing is vergelijkbaar met Google. Op enkele punten verschillen ze. Maar je kunt je Google campagnes importeren in Bing en dusdanig instellen dat dit op regelmatige basis automatisch gebeurd. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee. Dit scheelt heel veel (dubbel) werk. Er zijn wel een aantal zaken waar je op dient te letten:
- budget en cpc (wil je dit hetzelfde als bij Google? Zo nee let er dan op bij het instellen dat je dit niet meeneemt.)
- de verschillen tussen Google en Bing zoals Shopping ads. Shopping adverteren bij Bing kan op dit moment in slechts enkele landen en nog niet in Nederland. Ook remarketing audience kan Bing niet overnemen.
- het is in theorie mogelijk dat in Bing andere combinaties beter werken dan in Google. Hou dat dus in de gaten in plaats van alles ‘blind’ over te nemen.
Bing en Google Analytics
Ook in Analytics kun je de resultaten terugvinden van Bing bij Acquisition/ Campaigns. Echter als je de campagnes importeert, hebben ze dezelfde naam en kun je dus niet direct zien of het verkeer via Bing of Google komt. Belangrijk is dan om te segmenteren op Bing of secundary dimension source te gebruiken om dit te herkennen.
Daarnaast gebruikt Bing eigen conversiemeting en kun je de conversies in Analytics niet in Bing importeren. Persoonlijk vind ik dat erg jammer, omdat je dan ook iets verschil kunt krijgen in de gemeten conversies. Immers elk systeem meet het op zijn eigen manier en moment. Daarnaast moet je dubbel werk doen en extra tags zetten om het een en ander inzichtelijk te maken. (Maar wie weet wat de toekomst brengt.)
Bing zoekmachine bereik
Zoals uit de eerdere grafiek blijkt is het marktaandeel van Bing aanzienlijk kleiner dan van Google. Echter je campagne instellingen in Google Ads en Bing Ads bepalen ook in grote mate je bereik. Om effectief te adverteren zijn deze instellingen voor zoekmachine campagnes vaak zeer gericht met als gevolg dat het verschil in bereik bij adverteren op Bing en Google minder groot is. In de afbeelding hieronder staan een aantal campagnes van eenzelfde adverteerder in eenzelfde periode met data van zowel Google als Bing. Impressions geeft het bereik aan. In de meeste gevallen zie je inderdaad dat dit bij Bing kleiner is, bijvoorbeeld de helft of eenderde (dus een veel minder groot verschil dan van 81% naar 7%), maar soms zie je zelfs dat het bereik groter is!
Bing zoekmachine doorklikratio (CTR)
Impressies zijn leuk voor het bereik maar het zegt nog niets over het effect van online adverteren. CTR, doorklikratio, is daar een betere graadmeter van (evenals conversieratio). Uit de afbeelding blijkt dat er geen conclusies zijn te trekken tussen de CTR op Bing en Google. Behalve dat de een niet duidelijk onder doet voor de ander. Ze verschillen namelijk erg per campagne en de ene keer is het op Google beter, de andere keer op Bing. Kortom de websitebezoeken naar aanleiding van online adverteren is op Bing zoekmachine vergelijkbaar met die van Google zoekmachine.
Bing zoekmachine CPC
Kosten zijn uiteraard ook een belangrijk onderdeel van het online adverteren. Hoeveel kost het en wat krijg je ervoor terug? De CPC – cost per click – lag bij Bing in het verleden doorgaans lager dan bij Google. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het idee heb dat de niveau’s naar elkaar toe trekken, zoals ook uit de afbeelding blijkt. Veelal ligt het nog wel lager bij Bing, maar minder duidelijk dan voorheen. (Let wel dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar gebaseerd op eigen ervaring en gevoel.) Desondanks blijft Bing goedkoper dan Google, simpelweg omdat het aantal clicks – door een kleiner bereik – lager ligt. Als je vervolgens wel geïnteresseerde websitebezoekers hebt, die contact opnemen of een converteren dan is je ROI – Return on Investment – goed en misschien zelfs beter als op Google.
Conclusie
Adverteren op Bing Ads is een kleine investering in tijd (als je al adverteert op Google Ads) en geld en levert relatief veel op.
Heb je vragen over online adverteren (adverteren op Bing Ads of Google Ads) of vragen over dit artikel, neem dan gerust contact op.
Contact
Pingback: Microsoft Ads en Bing Ads - DaaromM! - online vindbaar