Maak kans op € 75 google advertentietegoedContact
  • Slider Image

Hoe maak je een website?

Een website maken of laten maken? Hoe pak je dat aan?

Elk bedrijf, vereniging of stichting heeft er mee te maken.  Tenminste als jij klanten of leden wilt informeren dien je ook online gevonden te kunnen worden en een website speelt daar een belangrijke rol in. Maar hoe pak je zoiets aan? Waar begin je? Ga je het zelf proberen of besteed je het uit? Etcetera. In dit artikel een 8 stappenplan.

1. Hosting 

Allereerst heb je hosting nodig. Hosting is een bedrijf die ergens voor jou op een server ruimte reserveert voor jouw URL (www….). Er zijn veel hostingsbureaus met erg uiteenlopende tarieven. Er zijn grote landelijke bedrijven die een moduleopbouw hebben. Bijvoorbeeld een paar euro voor het registreren van je URL. Let wel je hebt dan alleen een URL geclaimd, maar nog geen hosting en helemaal nog geen website of e-mailadres. Voor elk onderdeel bepaal je steeds een paar euro. Vaak kom je dan jaarlijks uiteindelijk op een groter bedrag uit dan je in eerste instantie verwacht. Laat je dus niet verleiden door allerlei aanbiedingen maar kijk goed wat je er voor hebt (en wat niet). Ook service, contact kan een belangrijk argument zijn. Immers als er iets met je website is dan wil je het snel opgelost hebben. Persoonlijk werk ik graag samen met bureaus als Webfactor en NIJM webdesign & hosting, maar zo zijn er nog meer bureaus. Mijn advies is Google en kijk wat het beste bij jou en jouw wensen past.

2. Platform keuze (WordPress, Yoomla, custommade, of ?)

Heb je een URL en een hosting dan is de volgende stap kiezen of je een custommade website wilt of gebruik gaat maken van programma’s als bijvoorbeeld WordPress en Yoomla. WordPress is momenteel een erg veel gebruikte tool waar ik zelf ook graag gebruik van maak. Ik kan namelijk zonder veel technische kennis websites bouwen (een beetje technische kennis is wel handig) door de grote gebruiksvriendelijkheid van dit platform. Let wel platforms als WordPress werken met templates waar je veel mee kunt, maar niet alles. Soms zul je concessies moeten doen. Wil je het precies zo hebben als jij in je hoofd hebt of en lukt dat niet met een WordPress thema en heb je voldoende budget? Dan is het verstandig om een ‘custommade’ website te laten maken door een websitebouwer.

3. Onderwerpen en navigatie

Indien je nog niet nagedacht hebt over de onderwerpen en navigatie (pagina-indeling) dien je dat bij deze stap te doen. Wat wil je met de website? Wie wil je bereiken en wat wil je bereiken? Moeten ze alle informatie online kunnen vinden of wil je juist dat ze snel contact met je opnemen? Heb je producten te verkopen, wil je dat men dit gelijk online kan, eerst informatie opvragen, of optie offerte aanvragen? Welke informatie dient er op te staan, welke functionaliteiten (mogelijkheden)? Wat willen jouw klanten zien/ weten, welke informatie zoeken zij zodat zij uiteindelijk contact met jou opnemen of jouw producten/ diensten afnemen? Vanuit deze gedachten kun je een schema maken van de onderwerpen, pagina-indeling en interne linken (navigatie).

4. Thema

Indien je voor WordPress gekozen hebt dan is de eerstvolgende stap het kiezen van een thema. In WordPress heb je keuze uit heel veel gratis en betaalde thema’s. Het thema bepaalt de lay-out en mogelijkheden voor de website. Met de in stap 3 gekozen informatie kun je thema’s uitzoeken en testen. Wordt het een website met veel afbeeldingen, worden het voornamelijk blogs, hoe wil je de header hebben, moet er ruimte zijn voor eventueel een balk met social media linkjes, hoeveel mogelijkheden wil je in lettertype/ kleuren, etcetera. Het is een kwestie van zoeken en testen totdat je een thema hebt, waar je het beste mee uit de voeten kunt.

5. Plugins

Zoals aangegeven bij punt 4 heeft elk thema ook zijn beperkingen. Echter door middel van plugins kun je uiteindelijk nog heel veel voor elkaar krijgen, zoals bijvoorbeeld toevoegen van ‘buttons’ of integreren van je social media berichten of meer lettertypes enzovoort. Veel basisplugins zijn eveneens vaak gratis. Er zijn een aantal functionele plugins die ik aanraad voor iedere website. Namelijk een plugin voor je:

  • SEO, bijvoorbeeld Yoast. Deze plugin test je SEO (vindbaarheid) kwaliteit van elke pagina en bericht. Daarnaast geeft het je tips om het te verbeteren.
  • Analytics, bijvoorbeeld Google Analytics Dashboard voor WP. Hiermee is het heel eenvoudig om je Google Analytics code op de website te plaatsen zodat je kunt zien hoeveel mensen naar je website komen, via welk kanaal (social media, google, enzovoort), hoe lang ze blijven en nog veel meer

Daarnaast kun je bijvoorbeeld nog denken aan

  • Formulieren plugin (bijvoorbeeld Formidabel forms) voor het maken van contactformulieren, offerte formulieren, referentieformulieren enzovoort.
  • Social media plugin (bijvoorbeeld Juicer). Daarmee kun je berichten op social media ook op je website zichtbaar maken
  • Redirect plugin (bijvoorbeeld Redirection). Dit is een belangrijke functie voor als de URL van pagina’s en blogs weleens veranderen. Als je geen redirect erin zet dan is er een grote kans dat je verkeer naar je website verliest. Zoekmachines als google tonen namelijk vermeldingen op basis van historie. Bijvoorbeeld: ik had een URL /website_maken en deze heb ik aangepast naar /website_maken_blog. Google heeft in zijn historie de URL zonder ‘blog’ staan en zal die vermelden op google.nl, maar als er geen redirect in staat gaat de link vervolgens nergens meer naar toe. Dit geldt ook voor mensen die al op je website zijn geweest en de URL in hun eigen historie of bookmark hebben staan. Dit wil je niet. Het is klantonvriendelijk en bovendien erg jammer voor je verkeer naar de website. Met een redirect plugin kun je dit ondervangen.
  • Import plugin. Had je al een website en wil je de informatie meenemen in de nieuwe website? Gebruik dan een importeer plugin zoals bijvoorbeeld WordPress importer. Hiermee kun je pagina’s, blogs en aanverwante zaken eenvoudig importeren.

6. Inhoud

Je hebt nu het geraamte van de website klaar en kunt beginnen met het vullen van de pagina’s. Ga bij het schrijven van de teksten uit van je gebruikers. Wat willen zij weten? Pas op met het gebruiken van vaktermen. Het is mogelijk dat je klanten deze niet kent waardoor jouw informatie misschien niet goed begrepen wordt. Zorg dat de tekst makkelijk scanbaar een leesbaar is. Het belangrijkste bovenaan, maak gebruik van tussenkoppen en maak niet te lange zinnen (als je een SEO plugin geinstalleerd hebt, herinnert deze je er ook aan).

7. Check

Heb je alles gedaan? Check dan of alles zoals je het in gedachten had bij punt 3 (onderwerpen en navigatie) ook uitgevoerd is. Werken alle links die erin staan, werkt het contactformulier, enzovoort. Bekijk de website vanuit de gebruiker. Vindt hij wat hij zoekt? Komt hij makkelijk bij alle benodigde informatie of kan hij makkelijk contact opnemen/ bestellen/ offerte aanvragen, enzovoort. Laat ook anderen jouw website op die manier doornemen, ongetwijfeld zien zij weer dingen die jij niet gezien hebt of aan gedacht hebt.

8. Publiceren en bijhouden

Gefeliciteerd jouw website is klaar en kan live gaan!

Maar vergeet niet regelmatig je website te updaten. Zowel updates (plugins en thema’s) voor de laatste functionaliteiten en bescherming,  als nieuwe informatie of blogs. Een website is eigenlijk nooit af. Er zijn altijd verbetermogelijkheden, informatie die verandert, jouw diensten en producten die veranderen. Extra informatie die je wilt toevoegen omdat het bijvoorbeeld je vindbaarheid kan verbeteren. Enzovoort. Dat is ook de reden waarom zoekmachines als google kijken of websites regelmatig bijgehouden worden en als dat niet gebeurt heeft dat een negatief effect op je vindbaarheid. Oftewel updaten is belangrijk voor

  • het veilig houden van de website,
  • de gebruikersvriendelijkheid en
  • voor de vindbaarheid

Heb je vragen over dit artikel of over het maken van een website? Neem dan gerust contact met mij op.DaaromM_Margreet_zittend_laptop

Contact

Contactformulier

* Een overdaad aan mogelijkheden om contact met mij op te nemen (via link, button, formulier, bovendien nog social media share icons) om te laten zien wat de mogelijkheden zijn met behulp van plugins.

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons