6 Succesvolle Social Media Marketing Strategieën (kort) – Deel 1

1. Maak een Plan van Aanpak en hou je eraan!

In het Plan van Aanpak zet je gegevens als.
a. Hoeveel activiteiten/ berichten je per kanaal per week wilt
b. Plan deze in. Gebruik hiervoor eventueel programma’s als Hootsuite.

 

2. Elk social media kanaal is uniek

Sommige berichten zijn algemeen en geschikt voor alle kanalen. Maar het ene medium is vluchtiger, de ander zakelijker, de volgende heeft weer een jonger publiek etcetera. Voorbeeld: Je hebt een bedrijf met tassen, make-up, kledingaccessoires e.d. dan is Instagram uitermate geschikt om foto’s en video’s van de producten te laten zien. #Instagram is namelijk gericht op visualiseren en heeft op dit moment het grootste bereik op de leeftijd tussen ca 10 – 30 en met name van het vrouwelijk geslacht. Let wel Instagram is momenteel hard groeiend en gaat zijn moedermaatschappij Facebook achterna. Oftewel de doelgroep wordt steeds groter.
Wil je als datzelfde bedrijf echter iets melden over wat er in de branche speelt dan is #LinkedIn een goed kanaal. Daarentegen een melding over een nieuwe release zou weer goed kunnen op #Twitter.
Een bericht als bijvoorbeeld ‘Onze gewaardeerde collega Nynke gaat vandaag met zwangerschapsverlof. Saskia zal haar taken in deze periode waarnemen. Wij wensen Nynke veel succes de komende periode en zien haar 1 mei graag weer terug (met een foto o.i.d.)’ kan heel goed op #Facebook geplaatst worden. Kortom denk goed na over het soort bericht, wie je wilt bereiken en welk medium hier het meest geschikt voor is.

 

3. Reageer en toon betrokkenheid

Als iemand een vraag/ opmerking of een reactie geeft. Reageer daarop. Laat zien dat je het gezien hebt, waardeert dat ze de moeite ervoor gedaan hebben en geef een passend antwoord indien daarom gevraagd wordt. Dit toont klantvriendelijkheid, deskundigheid en betrokkenheid en dat is wat men van bedrijven/ leveranciers wil.

Wil je het bericht delen? Dat kan middels deze sharebuttons

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.